Khamis

Kalendar Cuti Umum Dan Cuti Sekolah Malaysia 2013

Kalendar Cuti Umum 

Dan Cuti Sekolah Malaysia 

2013

 

 

Cuti umum & persekolahan (disahkan KPM)

sila rujuk sini

Jumaat

surat buat si pengutus doa (doa buat kekasih)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 surat si pengutus doa
 

Ya Allah
Kau ampunilah dosa ku yang telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya dia ini adalah pilihan Mu di Arsy (Al Marfu’atun ‘Ilmi)
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya dia ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya dia ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya dia ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan perasaannya
Sekiranya dia ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Khamis

Istana Pasir

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 hidupku untuk separuh tahun ini
bagai terasa sia-sia
umpama membina istana pasir yang gah
akhirnya runtuh juga dek ombak membadai
noktah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
apa yang kau rasa 
bila 
apa yang kau usahakan
apa yang kau rencanakan
apa yang kau pertaruhkan
apa yang kau korbankan
apa yang kau gila-gilakan
diragut berkali-kali?

kemudian kau minta bina lagi
kali ini lebih besar lagi

jiwa kembali kacau
lepas satu/satu pergi
mungkin buat sementara aku perlu bersendiri

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ombak 
teruslah membadai
aku sudah hilang asa membina

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Isnin

buat aku rasa bodoh


kredit: Tarelkin

Dilarang dekat dengan aku 
untuk terangkan semua perkara,
macam aku tak tahu segala,
kau buat aku rasa bodoh.

Rabu

paling bijak dan bodoh

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ada seorang bijak pandai berkata

pekerjaan yang manakah anaknya boleh jadi paling pandai atau paling bodoh?
jawapannya guru dan polis.
anaknya akan menjadi paling pandai jika ayahnya ikhlas mengajar dan amanah menjalankan tugas.
sebaliknya
anaknya akan menjadi paling bodoh jika ayahnya mengajar anak lain sambil lewa dan melakukan sesuatu yang buruk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selasa

muka seposen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 http://4.bp.blogspot.com/-PipAPw7Zews/TWUDFDxzPcI/AAAAAAAAAOw/yOxa0SXETME/s320/Wajah1.jpg

Hari pertama Kursus Induksi.
ada yang minta nombor telefon.
"hampir seminggu saya tak bertelefon"
mereka tarik muka pelik
muka simpati
muka seposen
salah ke lari daripada jumud teknologi sekejap?
kahkahkah~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rabu

seminggu hilang rezeki

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

Telefon rosak lagi
kali ini lebih lama
rosak yang tiada kembali

selepas dua hari tanpa alat komunikasi
terasa lapang sekali
seperti terlepas belenggu diri

namun aku tahu
dalam tempoh itu juga
aku hilang dua tiga rezeki
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

tak sama titik

terbangun dari tidur
pernah kau terasa kosong dalam jiwa?
rasa kosong tak mahu kata apa-apa
semacam patung boneka
tak ada perasaan gamaknya

fikir
mencari titik persamaan
. ,

maaf
titik kita masih tak sama

Isnin

Jalan Mencari Reda

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dalam kita pungpang-pungpang 
kata hidup ini perlu mencari reda Allah, 
 adakah kita tahu 
bagaimana perbuatan mencarinya 
atau sekadar dibibir saja?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sabtu

Tipulogi Realisasi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tidak ada istilah 'Tipulogy' dalam dunia pendidikan
tetapi kita panggil teknik 'Psikologi'.
"mana ada Cikgu bohong. Cikgu saja ja uji kamu sama ada kamu alert ke tak"
hahaha~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Simpang Kg Dilema

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Sesungguhnya aku
dalam kalangan orang-orang yang rugi"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

percakapan yang baik

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
kredit ; shazral
 
 
percakapan yang baik 
perlu ada kata dua hala
jika satu hala 
itu namanya gila
 
berbual dengan tunggul
orang kata gila
mereka tidak tahu
mereka lebih gila

tunggul pernah kata
jangan jadi macam dia
bila sudah tua
tak boleh buat apa

tunggul kata lagi
jangan jadi macam dia
tika masa muda
suka goyang sana-sini

bila aku patah
orang meratap sana sini
tak sampai satu hari
mereka gila kembali
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Isnin

bangsa aku itu ini

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
kerja pembinaan tapak kedai yang baru tertangguh dan tertangguh lagi oleh orang yang sepatutnya menyiapkannya mengikut waktu yang dijanjikan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

macam mana perspektif masyarakat nak berubah 
kalau tuan badan punya bangsa sendiri tidak mahu berubah. 
sebelum ini aku marah bila orang kata bangsa aku itu ini. 
aku marah bila orang pasrah bangsa aku itu ini. 
 
sekarang fikirlah sendiri.

tanda-tanda manusia munafik boleh lihat disini
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

kutip derma ketika Solat Jumaat



http://1.bp.blogspot.com/-XXbjVNWeY0o/TgQ7MgT8uLI/AAAAAAAABBI/IbT4mtUnYQg/s1600/sedekah.jpg

Tika khatib mula saja membacakan khutbahnya, 
maka datanglah berbondong-bondongan seorang dua anak kecil membawa tabung masjid 
melalui setiap saf makmum dari yang paling depan sampailah yang paling belakang. 
dengan harapan akan ada yang mengisi.
setiap kali lalunya itu juga maka akan terisilah tabung itu 
oleh makmum-makmum yang dermawan
ada juga yang mengisi ke dalam kocek anak kecil itu
tak kurang juga mengisi kedua-duanya sekali
tabung-kocek
anak itu senyum
khutbah masih rancak
"ah mungkin anak itu anak yatim"
yang ditugaskan oleh ahli masjid untuk mengutip derma
selain untuk masjid,
terisi juga wang saku mereka

namun ada beberapa persoalan yang ingin ditimbulkan di sini
  1.  adakah pemberian oleh makmum itu bersifat ikhlas ataupun mahu menunjuk-nunjuk? ataupun takut dengan pandangan masyarakat jika tidak menghulurkan derma?
  2. adakah mereka (makmum) yang sedang khusyuk khutbah itu benar-benar tidak terganggu ketika kehadiran kanak-kanak itu? sedangkan baru saja selesai Pak Bilal menyatakan hendaklah diam dan fokus mendengar khutbah untuk mendapatkan keberkatan Solat Jumaat itu sendiri.
  3. apakah hukum menolak hak anak itu mengikuti khutbah kerana asyik menerima derma?

    mohon pencerahan daripada mereka-mereka yang arif

persoalan-persoalan lain berkaitan khutbah dan solat Jumaat di Halaqah.net

Khamis

Selamat Hari Wanita Sedunia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kami tak kisah jika hari ini 'wumen dei' 
sebab 364 hari lagi 
adalah hari kami. 
kehkehkeh

Selamat Hari Wanita Sedunia 
kepada semua.

kau yang taf-taf bergincu tu 
tak payah suka sangat. 
pakai tudung pun orang tetap meluat.
gambar hiasan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ahad

Miskin bawa kufur

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sedang enak menikmati sarapan pagi
datang dua makhluk kecil janggal geri
menghulur tangan meminta simpati
berharap dapat sesuatu nanti
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dalam compang camping
berkaki ayam
menadah tangan meminta diberi
mula tergetus dalam hati
dari aku beri duit baik aku beri makan
"nak makan"
seorang angguk, seorang lagi senyum saja
jadi dipanggillah mereka dua beradik ini makan bersama
ditempah dua roti kosong dan teh tarik untuk mereka
pelayan buat muka sinis saja
seperti mahu menghalau
...
si abang Alibasa pendiam orangnya 
barangkali rasa curiga amungkin malu
adiknya Rohit pula banyak cakapnya
mudah mesra
selera betul mereka makan
eh, tak basuh tangan?
Alibasa
Rohit

sepanjang perbualan kami cuba korek 
macam-macam berkaitan mereka dua beradik
tapi belum cukup puas
seperti ada sesuatu yang mereka sembunyikan
seperti sudah diajar menyembunyikan rahsia
katanya mereka tinggal bertiga
mereka tidak ke sekolah
ayahnya sudah tiada
ibunya hanya suri rumah tangga
tiada kerja
maka merekalah penanggung keluarga
setiap hari keluar ke pekan meminta-minta
apa yang menariknya
dalam sehari boleh dapat dalam rm10-rm15
bayangkan sebulan?
patutlah ibunya di rumah goyang kaki
"mamak mu ndak marah kalau ndak banyak duitnya?"
"ndak juga" kata Rohit sambil menyumbat roti canai ke dalam mulutnya
tak banyak kami boleh nasihatkan
mereka tahu salah
sekadar meminta mereka berubah bila dewasa nanti
jangan diteruskan hidup begini
mereka angguk
teruskan makan

salah siapa?
Pihak Pentadbir?
Masyarakat?
 
 
betullah kemiskinan membawa kekufuran
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
mereka pergi tanpa terima kasih
selang beberapa masa
datang pula seorang tua
menghulur tangan
lagi
(-,-")
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi

Istilah makanan?? Kenapa kita TIDAK TAHU???
Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi.

 




Berikut antara istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi:

1. Pork:Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine:Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Hog:Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50 kg.

4. Boar:Babi liar.

5. Lard:Lemak babi yang digunakan bagi membuat minyak masak dan sabun.

6. Bacon:Daging haiwan yang disalai, termasuk babi.

7. Ham:Daging pada bahagian paha babi.

8. Sow:Istilah untuk babi betina dewasa (jarang digunakan).

9. Sow Milk:Susu babi.


10.Pig:Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang daripada 50 kg.

11.Porcine:Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal daripada babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal daripada babi. 



Mungkin ramai umat Islam tidak tahu bahawa label bertulis 'This product contain substance from porcine.Sebenarnya bermaksud 'Produk ini mengandungi bahan daripada babi. Selain itu, antara label yang kerap digunakan adalah 'The source of gelatin capsule is porcine' yang bermaksud 'Kapsul dari gelatin babi.

Ahad

tempat gunting rambut bergincu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
mencari tempat gunting rambut,
entah kenapa hari ahad hampir semua kedai tutup
kedai yang biasa dikunjungi tutup juga
masuk sajalah mana yang ada 
melangkah ke kedai bercermin gelap
ini kali pertama ke situ
~~~
mencari tempat gunting rambut
termasuk ke lubuk lelaki tua
rambut panjang bergincu
ah sudah~
http://4.bp.blogspot.com/-T5ZXOl1OIto/TzGFX52RxXI/AAAAAAAAAEo/au56o-xkM7s/s400/funny-surprise.jpg
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sabtu

Etika Pemakaian Menutup Aurat Bagi Lelaki dan Perempuan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Baju Nipis Nampak Bayang,
Peha Gebu Saja Ditayang,
Lebih Baik Tak Pakai Baju Senang.
Dah Tentu Boleh Tunjuk Terang-Terang

Baju Ketat Seluar Pula Sendat
Pakai Tudung Pula Just Ikat-Ikat
Dari Mula Memang Sangat Bukan Adat
Disudut Agama pun Gaya Tak Berkat

Tudung Jarang Baju Nipis,
Pakai Sikit Boleh Nampak 'Garis',
Mata Orang Terbeliak,Kita Membengis,
Bila Kena Kutuk,Kenapa Menangis?

Lengan Pendek,Blaus Gantung,
Jeans Ketat Melekat Di Punggung,
Jadi Orang Islam Ni Sebenarnya Beruntung,
Agama Tak Pernah Suruh Berbungkus Macam Pocong

Apa Rasanya,Kepala Bertudung,Kain Terbelah?
Kalau Takat Rambut Orang Kurang Ghairah,
Lain Kalau Peha Gebu,Atau Ternampak Lurah,
Mata Yang Memandang Boleh Keluar Darah

Kebaya Ketat,Kain Terbelah,
Ikat Tudung Pula Macam Tak Sudah,
Nak Ikut Suruhan Agama Memang Tak Mudah,
Tapi Islam Itu Sebenarnya Terlalu Indah.

Tutup Aurat Bukan Suruh Berselubung,
Sampai Tak Nampak Muka Dan Hidung,
Yang Faham Tuntutan Agama Amat Beruntung,
Tak Lah Bersungut,Mulut Pun Muncung.

Dah Kalau Mula Minat Nak Bertudung,
Cubalah Sesuaikan Apa Yang Disarung,
Kalau Masih Rasa Jiwa Tu "Mendung",
Makna Nya Nafsu Tu Belum Dapat Dibendung.

Bertudung Itu Bukan Satu Paksaan,
Ianya Lebih Kepada Keinsafan,
Selalunya Nafsu Masih Dikuasai Hasutan Syaitan,
Itulah Pasal Trend Fesyen Yang Bukan Bukan.

Asal Menutup Aurat Itu Tuntutan,
Kalau Dianggap Susah,Tu Sebab Bosan,
Yang Ye Nya Hati Sangat Tak Berkenan,
Tu Lah Yang Berjela Jela Mencipta Alasan.

Menutup Aurat Satu Syariat,
Kepada Agama Kita Taat,
Hidup Berkat,Pahala Berlipat Lipat,
Didunia Kita Selamat,Akhirat Nanti Hebat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

Siapa yang nama Qamarul memang kelakareh.

Fruit Ninja lah...


siapa yang nama Qamarul memang kelakar ya. apa-apa pun kau memang sempoilah. aku memang ada cita-cita nak bikin Vlog juga. tapi cita-cita tinggal cita-cita bila sudah bekerja ni. hahahaha...
korang jangan ketawa. biasa memang orang akan mula dari paling cikai. tapi aku rasa dia ni boleh pergi lagi ni. tingkatkan lagi skil Fx bro.

Isnin

Kisah Malaikat berebut si pembunuh 99 orang

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

janganlah dicerca si pembuat dosa
manakan tahu dialah yang akan mengiring mu ke neraka
janganlah dihina si pembuat zina
manakan tahu dialah yang akan mengiring mu di syurga
bertaubatlah selagi masih ada masa
berbuat baiklah selagi nafas terhela
saling mengingatlah selagi masih disuka

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tentunya masa anda kecil-kecil dulu, anda pernah dengar kisah seorang pembunuh yang telah membunuh 99 orang.

Dalam riwayat Bukhari dan Muslim, Nabi. s.a.w menceritakan bahawa pada zaman dahulu kala ada seorang seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang, kemudian hatinya terdetik ingin bertaubat.

Kemudian, dia telah menemui seorang alim dan bertanya adakah taubatnya masih dapat diterima ALLAH. Sayangnya, orang alim tersebut telah memberitahu bahawa taubat pembunuh itu tidak diterima ALLAH kerana telah ramai manusia yang dibunuh.

Bila mendengar jawapan orang alim itu, lelaki tersebut meradang dan telah membunuh orang alim itu maka genaplah mangsa bunuhnya seramai 100 orang. 
Kemudian, dia telah mencari orang alim yang lain pula dan bertanyakan soalan yang sama "Adakah taubatku diterima ALLAH?"

Kali ini, orang alim itu menjawab kemungkinan taubatnya akan diterima ALLAH. Dengan syarat, lelaki tersebut perlu berhijrah ke negeri yang mana penduduknya taat kepada ALLAH. Ini kerana negeri yang didiaminya ketika itu penuh dengan penjahat dan orang tidak taat kepada ALLAH.

Ahad

ke arah profesyen profesional


rakan-rakan yang dikasihi sekalian. tak perlulah dipanjang-panjangkan pergaduhan dengan saudara Kyo itu. seperti arang di hujung tunggul. hilang bila ditiup angin.

bagi kaca mata masyarakat luar ada juga kebenarannya dari perspektif manusia yang bukan dalam kalangan pendidik. penyiaran di akhbar tentang keadaan sekolah adalah tindakan terburu-buru dan mengikut emosi. kalau dalam pekeliling pun ini adalah kesalahan kerana mana-mana guru tak boleh buat kenyataan media tanpa kebenaran ketua jabatan. (saya tak sentuh tentang maruah dan masalah di sekolah masing-masing. petikan akhbar tu pun sama dengan sekolah saya. tapi bukan hak saya nak war-warkan ke seluruh dunia. cerita dalam kain tu :)...)

sebagai pekerja yang mempunyai organisasi, penyataan begini hanya akan mengeruhkan lagi keadaan (dalam usaha guru ke arah kerjaya profesional) dan mungkin hanya akan menambah aib sekolah si pengadu. saya yakin semua sekolah ada masalah tersendiri. dan kita ada saluran untuk membuat pengaduan.

jadi janganlah terikut-ikut rentak 'tukang bakar'. kalah jadi arang menang jadi abu. sememangnya dia nak menunjukkan profesyen kita ni 'tiada apa-apa'. tapi bukan bermakna kita perlu melenting dan menyinga. tunjukkan betapa profesionalnya kita. masyarakat sudah maklum akan 'lilin'nya kita. jadi jangan layan dia. biarlah dia dengan bayang-bayangnya.

setiap orang masalahnya berbeza.
mungkin berat bagi dia, mungkin ringan bagi kita.

mari amalkan surah al-Insyirah dan al-Asr setiap hari.
moga Allah swt ringankan semua masalah kita.

sekali lagi maaf kalau saya salah.

Jumaat

Wali Band ^ ^ Doaku Untukmu Sayang Video Clip + Lyrics‬‏




Kau mau aku apa, pasti kan ku beri
Kau minta apa, akan ku turuti
Walau harus aku terlelap dan letih
Ini demi kamu sayang

Reff :
Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di surga nanti

Tahukah kamu apa yang ku pinta
Disetiap doa sepanjang hariku
Tuhan tolong aku, tolong jaga dia
Tuhan aku sayang dia

Reff
 Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di surga nanti

(Tuhan tolong aku, juga jaga dia
Tuhan ku pun sayang dia)

Reff
 Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di surga nanti

Selasa

Hari haram beromen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
hari ini la baru kau orang nak kata hari haram
dan dan sajalah
hari ini la kau orang kata pegang tangan itu haram
dan dan sajalah
hari ini la kau orang kata bermadu mesra haram 
dan dan sajalah

padahalnya sebelum ni berimon 
macam tak jejak tanah
terangkat bagai di syurga katanya
balik rumah tulis di status
Ustaz tu kata tak boleh sambut
Ustazah ni kata haram
ye lah hari ini kan 14 Feb
kan haram sambut Hari Kekasih

abang
sabar sajalah ya
hari ini semuanya haram
 haram berdua
berbonceng peluk
haram bagi hadiah
sayang tunggu abang esok sajalah
esok kita beromen balik ya
hahaha
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Isnin

Nikmat kebebasan mengajar

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

melihat jam
menunggu kelas seterusnya
.........
"cikgu, kenapa cikgu tak lagi masuk kelas kami. rindulah cara cikgu mengajar. cikgu yang ajar kami sekarang asyik bagi kami kerja je. tak ada aktiviti. bosanlah" kata seorang pelajar yang dulu pernah aku ajar. dia bukan yang paling cemerlang. malah paling 'malas' dalam kelas. oh ya, tahun ini dia tingkatan dua. sudah naik kelas juga. tak semestinya kalau murid tu 'malas' maka dia tak berguna. cuma kena pandai bangunkan 'naga' dalam dirinya. 

http://2.bp.blogspot.com/_aNn5dS4sH_o/SZ98GLY8yBI/AAAAAAAAALs/lqTqnrzls0k/s400/daya.jpg
...........
baru seusia setahun lebih bergelar pendidik, 
kini aku sudah jumpa rentak. 
bukan rentak lagu. 
rentak menari di pentas guru. 
pentas lakonan pendidik berzaman
............
Ya Tuhan
kekalkanlah roda ini begini
bagi aku terus menuntun anak didikku
.............
nikmat mengajar itu betul-betul terasa sekarang ini.
teringat pesan seorang guru
"nikmat guru tak perlu tunggu akhir tahun 
mahupun keputusan peperiksaan,
cukup refleksi usai satu-satu pengajaran. 
yang penting ada jujur dan ikhlas dalam hati"
walaupun susah 
itu ku anggap cabaran kepada diri
..............
biar susah menanam padi,
esok menuai tak tertampi.
...............
cuma terkadang
datang ujian
menduga kesabaran
menguji ketabahan
yang perlu dibunuh dahulu
 
http://4.bp.blogspot.com/_5esrC5bax20/SyYXwdaagDI/AAAAAAAAAVg/61pUi0HQPbM/s320/kartun+mengajar1.jpg
kenapa cikgu selalu dipersalahkan?
...................
melihat jam
menunggu kelas seterusnya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selasa

Yuna - Terukir Di Bintang (lirik)


yunalis zarai =)yunalis zarai =) 

Lirik Lagu Terukir Di Bintang – Yuna

Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku coba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan… kamu…
Sayangku

Jangan kau persoalkan siapa dihatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu


(kredit: enciknakal.com)




Jumaat

Doa Nabi Daud

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Doa Nabi Daud 
 
Diriwayatkan bahawa antara doa yang menjadi amalan Nabi Daud alaihis salam ialah : 
"Ya Allah, aku memohon kepadaMu 4 perkara dan aku berlindung denganMu daripada 4 perkara.
4 perkara yang aku pohon dari-Mu ialah:
  • 1. Mempunyai lidah yang sentiasa berzikir kepadaMu.
  • 2. Mempunyai hati yang sentiasa bersyukur kepadaMu.
  • 3. Mempunyai tubuh badan yang sanggup menahan sabar.
  • 4. Mempunyai isteri yang sentiasa membantuku dalam urusan dunia dan akhiratku.
4 perkara yang aku memohon perlindungan-Mu ialah :
  • 1. Mempunyai anak yang bersikap sebagai tuan kepadaku.
  • 2. Mempunyai isteri yang menyebabkan aku beruban sebelum waktu aku patut beruban.
  • 3. Mempunyai harta benda yang menjadi bencana dan menyusahkan diriku.
  • 4. Mempunyai jiran yang suka menyembunyi dan memejamkan mata dengan kebaikan yang aku lakukan, tetapi menghebahkan kepada orang lain apabila sahaja melihat keburukanku.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Khamis

Adele - Nyala Api Dalam Hujan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://chungkitblog.files.wordpress.com/2011/12/adele-set-fire-to-the-rain_1.jpg?w=640&h=640
video
lagu yang telah di alih bahasakan ke bahasa Melayu

Adele - Nyala Api Dalam Hujan
(lirik asal)


Ku biarkan jatuh, Hatiku
dan tika jatuh, kaubangkit menuntutnya,
ia gelap dan aku lebih lagi,
hingga kau *** bibirku dan menyelamatkanku
tanganku kuat, namun kakiku terketar lemah,
untuk berdiri dalam dakapan tanpa jatuh ke kakimu

namun ada satu ruang dalam hati kamu yang aku tidak tahu, tidak mengerti,
tentang semua yang kau kata, tak pernah semuanya benar, tak benar,
dan permainan yang kau mainkan, kau selalu menang, selalu menang,

(korus)
Ku cuba membakar dalam hujan,
yang melimpah saat ku sentuh wajah mu
ya, ia terbakar saat aku menangis,
kerana ku terdengar jeritan namamu (dalam hati), namamu

berbaring dengan mu ku mampu bertahan,
tutup mataku, rasa kau di sini selamanya,
kau dan aku bersama, tiada yang lebih baik,

namun ada satu ruang dalam hati kamu yang aku tidak tahu, tidak mengerti,
tentang semua yang kau kata, tak pernah semuanya benar, tak benar,
dan permainan yang kau mainkan, kau selalu menang, selalu menang,

(korus)
Ku cuba membakar dalam hujan,
yang melimpah saat ku sentuh wajah mu
ya, ia terbakar saat aku menangis,
kerana ku terdengar jeritan namamu (dalam hati), namamu
Ku cuba membakar dalam hujan,
dan ku lontar (cinta) kita ke dalam api,
ya, ku rasakan sesuatu mati,
kerana ku tahu ini yang terakhir, ini penghabisannya,

sesekali ku bangun menuju ke pintu,
hati yang kau tawan pasti menunggu,
hingga sekarang, bila kita sudah tiada (hubungan)
aku masih tercari-cari dirimu

(korus)
Ku cuba membakar dalam hujan
yang melimpah saat ku sentuh wajah mu
ya, ia terbakar saat aku menangis,
kerana ku terdengar jeritan namamu (dalam hati), namamu

Ku cuba membakar dalam hujan,
dan ku lontar (cinta) kita ke dalam api,
ya, ku rasakan sesuatu mati,
kerana ku tahu ini yang terakhir, ini penghabisannya,

tidak mungkin
biarkan ia terbakar,
biarkan ia terbakar


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tiada kena-mengena dengan apa-apa pun
sekadar hobi menterjemah
sebarang pembetulan (bahasa, frasa) amatlah digalakkan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rabu

menjelang hari lahir

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
jika jawabannya sudah ada
adakah awak bersedia
melakukan apa yang bakal direncana?

adakah awak masih mahu menerima
jika saya bukan seperti yang dijangkakan?

adakah awak masih mahu menerima
jika saya punya banyak kelemahan?

adakah awak masih mahu menerima
jika jarak dan masa jadi halangan?

adakah awak masih mahu menerima
jika 'diam' jadi kekangan

dan banyak lagi persoalan yang bermain di minda
yang tidak sepatutnya ada
cuma jadi penyemak kala duka
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pening Kepala #WW

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Isnin

Manakan dapat ku cari ganti

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"aku nak cari duit.
aku nak beli dua rumah,
satu untuk mak abah,
satu lagi aku nak sewakan"
- hakim (alfatihah)

ayat terakhir arwah
yang saudara aku sampaikan
buat hati aku remuk redam

arwah tak cari rumah untuk dirinya sendiri
sebab dia sudah tahu rumahnya yang satu itu

ya Allah tabahkan hati ku 
hati keras membatu kini mencair lesu
iar mata kini mudah menitis
tiap kali tahiyat akhir di baca

 "Hakim kemalangan, dia dah tak ada"
pertama kali
itulah panggilan telefon yang buat kaki aku lemah 
dan telinga aku kebas untuk dengar ayat-ayat seterusnya

dan dalam hati yang berkecamuk
aku habiskan sisa kerja yang tertangguh
dengan muka kelat
diam seribu bahasa

al-Fatihah buat Qamarul Hakim Bin Abdullah.
semoga dosa-dosanya diringankan-Nya
dan rohnya ditempatkan di bawah
rahmat-Nya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 Doa Jenazah

Ya Allah, Ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia dan tempatkanlah di tempat yang mulia (syurga), luaskan kuburnya, mandikan dia dengan air salju dan air yang sejuk. Bersihkan dia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih dari kekotoran, berilah rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), berilah keluarga yang lebih baik daripada keluarganya (di dunia), isteri (atau suami) yang lebih baik daripada isterinya (atau suaminya), dan masukkan dia ke syurga, peliharalah dia dari siksa kubur dan neraka.” (Muslim 2/663)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kalau awak rasa ini masanya
ziarahlah
biar saya jelaskan 
kepada mereka selebihnya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...