Sabtu

Guna Insya-Allah untuk menipu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"jemputlah datang rumah malam ini, ada kenduri arwah sikit"
"Insyallah saya datang"

"janji tau petang ni kita ke bandar"
"Insyallah..."

"Janji kamu taknak ulang kesalahan ini lagi!"
"Insyallah cikgu"


INSYA-ALLAH
maksudnya
JIKA ALLAH MENGIZINKAN



lagi tak best

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Chat Box baru FB tak Best!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jumaat

Amalan Menabung

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://2.bp.blogspot.com/_bpkbRw2rExY/S6zOlBznl6I/AAAAAAAABiY/LEcPu1tcpM0/s320/9595.JPG


Menabung untuk Kebahagian Masa Depan
Kita semua inginkan taraf hidup yang lebih baik. Bagi mencapainya, kita perlu menabung. Dengan menabung, kita bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup kita, malah kita dapat membantu meningkatkan ekonomi negara.
Faedah Menabung
Menabung boleh memberi manfaat kepada kita dan keluarga. Dengan menabung, kita dapat meiningkatkan pendapatan kita pada masa depan, justeru membaiki kualiti hidup kita. Ini membolehkan kita berdikari dari segi kewangan.
Meningkatkan Pendapatan
Apabila menabung, kita mendapat pulangan. Jadi, jika kita menabung berterusan, pendapatan kita akan bertambah.
Meningkatkan Kualiti Hidup
Menabung dalam jangka panjang dapat membantu kita menikmati hidup yang lebih berkualiti. Dengan menabung, kita boleh mendapat manfaat yang tidak mungkin diperoleh dengan pendapatan sekarang. Antaranya:
 Saving CampaignMembiayai Pendidikan
Untuk berjaya dalam hidup, kita memerlukan pendidkan yang sempurna. Anak-anak kita memerlukan pendidikan yang mencukupi bagi mendapatkan kemahiran dan ilmu pengetahuan. Kos pendidikan ini perlu dibiayai. Oleh itu, kita perlu menabung dengan secukup-cukupnya untuk pendidikan anak-anak kita.
 Saving CampaignMembeli Rumah
Membeli rumah atau tanah memerlukan wang yang banyak. Jikalau kita meminjam, kita mungkin tidak dapat meminjam kesemua jumlah yang diperlukan. Jika ada wang tabungan, sekurang-kurangnya kita boleh membayar wang pendahuluan dan kos-kos urusan pembelian yang lain. Oleh itu, kita perlu menabung untuk tujuan ini.
 Saving CampaignTanggungjawab Berumahtangga
Apabila anak-anak kita memasuki alam dewasa dan memulakan penghidupan berumahtangga, mereka perlu bersedia untuk memikul tanggungjawab yang baru. Untuk tujuan tersebut, mereka hendaklah digalakkan menabung sebaik sahaja mereka mula bekerja. Janganlah biarkan anak-anak kita memulakan penghidupan baru dengan berhutang.
 Saving CampaignMembeli Barang Keperluan
Kebanyakan barang seperti peti sejuk, televisyen dan perkakas rumah yang lain telah menjadi keperluan asas dalam kehidupan zaman moden ini. Barang-barang ini dapat menambah keselesaan hidup. bagaimanapun, kita hendaklah mengelak daripada berbelanja di luar kemampuan sehingga dibebani hutang. Jikalau kita membeli denga cara berhutang, kita akan membayar dengan harga yang lebih tinggi. Dengan menabung, kita boleh membeli secara tunai pada harga yang lebih murah.
 Saving CampaignKeselesaan Hidup dalam Persaraan
Skim persaraan dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mungkin dapat menampung keperluan hidup semasa bersara. Walau bagaimanapun, untuk menikmati hidup yang lebih selesa selepas bersara, kita perlu menabung.
 Saving CampaignMenyediakan Payung
Kita perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang tidak diduga, kesulitan atau kecemasan seperti masalah kesihatan atau kemalangan. Seperti kata pepatah, kita perlu "sediakan payung sebelum hujan". Tabungan yang cukup amatlah penting. Dengan menabung, kita dapat mengurangkan sebarang kesulitan yang berpunca daripada kekurangan wang pada waktu yang tidak dijangka.
 Saving CampaignBerdikari dari Segi Kewangan
Jikalau kita mempunyai tabungan yang mencukupi, kita boleh berdikari dari segi kewangan dan tidak bergantung kepada orang lain. Kita boleh merancang masa depan kita dengan lebih sempurna.
Menabung melalui Amalan Berhemat

Khamis

Menang!! Are you sure or not??

i
toot….tott….toot….
http://gcaptain.com/wp-content/uploads/2011/03/shell-logo-t.jpg
Maklumat
dari SHELL
Mlys. Anda
tlh berjaya
memenangi
Caj tunai RM
17.000, Sila
dail No’telipon
Office:0062
8161*******
Penghantar:
Shell Malaysia.
hari ini aku baru terima satu mesej dari anonymous yang menyatakan aku baru sahaja memenangi caj tunai sebanyak rm 17k. berpinar jugak mata bila mula bukak mesej ni. tapi aku tak pasti sama ada ini adalah permainan mereka yang ingin mengambil jalan mudah untuk menjadi kaya. ntah2 bila aku telefon sah2 diorang mintak aku bayar macam2. tak ke naya karang!
lagipun sekarang ni memang tengah populer dengan mesej-mesej ‘jadah haram’ ni. dulu kecoh pasal mesej AF. ingat lagi beberape tahun lepas, my beloved mum ade terime surat yang menyatakan yang mak aku memenangi loteri dalam $30k gitu. siap bagi surat rasmi dari kerajaan Venezuela lagi tu. grand gile. tapi kitorang tak layan. lagi kitorang tak layan lagi banyak pulak yang datang. dari sejauh-jauh alam sampailah yang paling dekat. yang bestnye ade satu syarikat kat sekitar tempat tinggal aku, dia bagitau sempena ulang tahun pembukaan kedai dia, dia nak bagi hadiah kat mak aku, tapi bila pergi sana dia suruh beli barang lain dulu sebelum dapat hadiah tu. cis, bukan ke tu tipu. oh shit. tapi sekarang kami sekeluarga dah tak kisah bende2 tu semua. my beloved mum memang murah rezeki. hari2 berdoa supaya murahkan rezeki kami sekeluarga. dan dengan tak malunya aku akui dia memang seorang menteri kewangan yang cekap, berstrategi dan amanah. tetibe crite pasal mak aku plak. hehehe…(sebenarnya dah lama tak balik rumah, ter’home sick’ pulak sekejap.)


ii

Rabu

Surat memohon cuti #Wordless Wednesday 6

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Apa yang perlu dibuat selepas balik kerja #Wordless Wednesday 5

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Buka baju sepantas kilat!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selasa

Bulan Retro Sebelum Ramadan

disebabkan aku rindu akan kenangan
maka aku istihar bulan ini bulan retro
maka entry-entry seterusnya bulan ini
sementara menunggu Ramadan yang penuh misi itu tiba
lalu aku putuskan untuk menayang kembali entry yang ada di Blog lama ku
tiba-tiba rindu datang menyapa pula
ridu siapa ni?
huhhu

Origami Kuntuman Bunga Mawar untuk sang kekasih

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bayangkan anda berjanji temu bersama yang tersayang
lalu terlupa membeli sejambak bunga
apa kata anda kejutkan pasangan anda dengan kreativiti anda
mungkin ini akan jauh lebih memikat kati pasangan anda
pakai tisu pun boleh

Special Paper Rose

langkah-langkahnya

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...