Sabtu

rapsodi parodi mati?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
apa sebenarnya parodi?

"Parody is a specific form of comedy, used to satirize, mock or poke fun at a particular piece of work."
 ("parodi adalah sejenis komedi yang digunakan untuk menyindir, mempermain atau berseronok tentang sesuatu perkara")

http://i.qkme.me/6cyh.jpg

  aku suka akan parodi. 
parodi buat manusia berfikir kritis dan kreatif.
parodi sebenarnya bagi aku menunjukkan satu proses kritikan dan sindiran 
dalam bentuk dan medium yang menyeronokkan iaitu komedi. 
semua orang sukakan komedi. 
maka semua sindiran dihadam dengan mudah audiens sasaran. 
seni parodi ni (peh seni tu...) sebenarnya dari zaman Greek dah ada meh tengok sejarah parodi.
 dan yang paling penting sebelum lihat karya-karya parodi ni
kenalah tonton dulu yang asal atau yang dikritik itu
kalau tak maksudnya tak akan sampai
atau mungkin kita akan tengok dengan muka selenga sebab tak faham?

 tapi kenapa masih ada yang tidak faham apa itu parodi
mesti ada yang panas punggung.
kadang-kadang parodi itu sendiri

adalah publisiti
kadang-kadang parodi itu sendiri
adalah hasil apresiasi peminat
(kalau tak caya dah berapa banyak peminat Star Wars buat parodi filem tu)
tapi jangan berlebih-lebih
kadang-kadang parodi itu
sedarkan orang ramai 
(rujuk: Obe dengan cerita gelangnya)
kadang-kadang parodi itu sendiri
adalah jalan menempuh akibat
(kena mintak kebenaran tuannya dululah)

http://static.stomp.com.sg/site/servlet/linkableblob/stomp/856946/thumbnail/dads_generation_watch_these_uncles_dance_like_kpop_stars-thumbnail.jpg

apa pun tahniah kepada manusia yang suka buat parodi ni
tahniah sebab ada keberanian dan kreatif dalam menzahirkan ekspresi 
"ini baru parodi. belum masuk lagi sarcasam dan satira yang lebih radikal. 
tak pasal-pasal bukan saja ada yang panas punggung,
tapi ada pula yang sakit punggung kena jurus panglima. hahaha"

contoh parodi yang winrar
Panglima nak ludah muka buku - Kyopropaganda (tabik korang)
iklan gengster - AmanWan
its jumuah - parody 'Friday' Rebbecca Black
blog Pak Rodi - Ayeem
temuramah Rooney - faradyable (ini memang win)
siri Hitler marah dan lain-lain lagi
nak lagi ekstrem tengok Smosh atau College Humor
"ini baru parodi. belum masuk lagi sarcasam dan satira yang lebih radikal. 
tak pasal-pasal bukan saja ada yang panas punggung,
tapi ada pula yang sakit punggung kena jurus panglima. hahaha"
http://lh5.ggpht.com/_2lqbky-cSgg/TCRSQqcaIBI/AAAAAAAADnQ/IGm7FVIJLEM/Achmed-the-Dead-Terrorist-Jeff-Dunham.jpg
yang ni tak ada pulak yang panas punggung
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tiada ulasan:

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...