Sabtu

Mencari yang halal itu wajib

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
REPOST Halalan Toyyiba 2010
berikutan entry 'Arak Halal dah haram' di bawah

Salam Sejahtera
ok hari ni Q nak ajak korang semua berfikir. sekarang ni memang tengah hangat isu halal. lagi-lagi nak menjelang Ramadan al-mubarak.
tergerak hati untuk mengulas juga apa yang terbuku.
 pernah dengar tak
"mee ni orang kita buat ke orang lain?"
"dik, mane satu roti yang orang kita buat"

adakah anda memilih logo ini

atau ini?



persoalan yang Q ingin timbulkan
Halal; adakah barang KITA juga diperakui? 
bukan skeptik
kenapa KITA...ya KITA merujuk kepada orang peribumi iaitu bangsa Melayu. 
adakah barangan melayu itu sendiri menepati piawai halal? adakah kualiti dan tahap kebersihannya dititikberat dalam penyediaan makanan tersebut? Q serahkan kepada cik adik dan cik abang untuk rungkaikan...
dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM) telah menyediakan secantik-cantik prosedur bagi membolehkan para peniaga tak kira Islam ataupun tidak untuk memohon sijil halal. 




3 ulasan:

pyejal berkata...

makan makanan halal, membersih jiwa & hati..:)

ZARA berkata...

nk tlg letak nasik tambah: bukan bahan saja nk kena halal, sumber pun kena halal jugak. kalo beli mknn hasil rasuah, judi x jalan jgk.kikiki

Q berkata...

Pyejal - betul tu. kita adalah apa kita makan.

ZARA - ya. sebab itu Q ketengahkan keraguan cara orang kita sendiri sediakan makanan. selalunya kita terlalu konservatif kalau kata orang bukan islam sediakan makanan. cuba tengok orang islam sendiri sediakan. bersih atau tidak. atau lepas berak cuci lat-lat je.

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...