Ahad

Bapa heret anak ketagih Cyber Cafe



Guagnxi Zhuang, China- Seorang bapa, Lu Tan, 39 terpaksa bertindak keras ke atas anak lelakinya berusia 14 tahun dengan mengheretnya dalam keadaan tangan terikat di belakang dan telanjang setelah didapati anaknya tidak menghiraukan nasihat dan amarannya supaya jangan lagi menghabiskan masa dengan bermain permainan komputer.




Hampir setiap hari Xiaomeng, 14 tahun menghabiskan masanya sepanjang hari dengan memerap di dalam biliknya kerana ketagihan bermain permainan komputer. Amaran yang diberikan berpuluh kali terhadap anaknya seolah-olah seperti sampah. Setelah komputer di rumahnya di humban ke tempat pembuangan sampah oleh ayahnya, Xiaomeng mencuri-curi keluar ke siber kafe pula dan membelanjakan banyak wang.

Akhirnya kesabaran seorang ayah hilang lalu bertindak di luar kawalan. Dia menyerbu siber kafe tersebut, menampar, mengikat tangan dan membogelkannya. Kemudian dia mengheret anaknya di hadapan rakan-rakanya dengan tujuan memberi pengajaran dan kesedaran kepada anaknya bahawa masa depannya bukan bergantung kepada permainan komputer tetapi perlu menumpukan pelajarannya di sekolah dan membantu ayahnya di rumah.

Isteri Lu Tan meninggal dunia ketika anaknya berusia 9 bulan. Semenjak itu dia bekerja keras menanggung keluarga. Akibat terlalu kecewa dengan sikap anaknya dia bertindak demikian demi masa depan anaknya. Dia mahukan anaknya sedar dan menjadi orang yang berguna kemudian hari.

Tiada ulasan:

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...