Ahad

Isu Pendidikan: jadi guru tak perlu tahap kepandaian yang tinggi?

minggu lepas Q ada timbulkan satu isu berkaitan dunia pendidikan di Facebook iaitu

"ada yang berpendapat untuk menjadi guru tidak memerlukan tahap kepandaian yang tinggi. cukup sekadar memenuhi syarat. jika pandai dan tinggi IQnya sudah tentu mereka memilih opsyen yang lebih popular."
 http://lh3.ggpht.com/_LkiIsI2Jrbk/TYlo5obzX6I/AAAAAAAAAuQ/_4dM3C3yCV4/guru-bahasa-indonesia-01%5B5%5D.jpg
ini antara respon mereka:
"hah! igt senang ka jd cikgu.. kalau iq x tinggi mcmcana nak ajar budak?"


"OMG!..totally not agree with this statment...cape yang ckp tu suruh la die jadi cikgu dulu. haha..and mereka yang jadi guru dengan tahap kepandaian yang tidak tinggi itu -memasuki industri ini dengan jalan yang mudah (cable)....! minta direnungkan!!"
Amino

  betul tu. lagi pun untuk menjadi seorang guru perlu ada kelulusan yang tinggi juga untuk menyertai keluarga pendidik ini.
x stuju cg..bygkan kt bljr 4 tahun utk menganalisa keperluan dlm bdang ini, dr pedagogi shinggalah aspek ilmu...kita bkj dgn m'sia, bukan dgn mesin,igt ssuatu yg mdahka hndak binteraksi dgn m'sia..rmbt sm itam, hti len2...IQ kna tinggi,.kna bkbolehan...apa nak jwb dgn pljr klu cg sdri kurang ilmu? yg jd mslh klu org bukan dlm bidang ini mncburi bidang ini, alasannya nak ubah kjya...walhal bijaksana sj x mncukupi klu etika sbg guru x dpenuhi...guru bkj dgn hati & akal..akal sj tidak cukup...
stiap warga mmainkan prnn dlm khdupan..mgkin ada yg jd pohon, tp ada jg mmlih utk mnjd rumput,..yg pntg jadilah yg terbaik krn msing2 sling mmerlukan sbnrnya...siapalah kita sbg guru, ada yg menidakkan profesionalisme seorg guru...namun, yg harus dutamakan adlh refleksi thdp diri sdri..yg msih kurang dpertingkatkan...kita jg manusia, x yg sempurna..
org atasan sibuk nak cri jln pyelesaian tingkatkan martabat profesion keguruan..sedangkan barahnya bermula dr ibubapa sdri n msyrakat kita amnya...umpama mlpaskan btuk d tangga...manjakan sgt anak2, smpi anak2 naik kpala..tgok apa jd anak2 skrg? bndingkan dgn anak2 zman dlu, nmpk cg mcm nmpk harimau..n atas sebab itu dorg semua jd insan..bukan stkt jd m'sia...
semua pihak mainkan prnn..sy skp mc 2 krn mlihat dr sudut cr ibubapa sy mndidik sy..smpi 1 thp ayah sy ckp skrg, KMI PUKUL KAMU SBB KAMI SYANG, KAMI MAHU KAMU JD INSAN, X JD MCM KAMI...ada ksedran dr ibubapa kta..tp senario skrg bbza Q, majoroti ibubapa berpendidikan...   
 Armaina Amirullah
nak berdepan dgn murid-murid yg pelbagai latar belakang & ragam semestinya perlukan IQ yg tinggi, kalau tak, mesti tak mampu~
Afiqah Sidek

org yg x jadi cikgu x nampak n tak tahu pun disebalik kerjaya guru... hanya kita je yang tau...
Sheila


inilah susahnya dunia pendidikan,bukan hanya d malaysia indonesia pun lebih rumit.tp skiranya kualitas jadi tolak ukur,kira kira gimana cara mengukurnya dan alat apa yg harus digunakan...skiranya berdasarkan berat ya pake timbangan,tp jika kepandaian gimana..??'apa harus pake test lisan ato tulisan..???,atau apa harus rajin,harus seksi,kuat menghapal,sering sholat ato harus apa????.jd untuk membincangkan mgkn sebaiknya dibincangkan dlu.,,,ORANG PENDIDIK BELUM TENTU BERPENDIDIKAN,ORANG BERPENDIDIKAN BELUM TENTU PENDIDIK.JADI MGKN SEBAIKNYA MARI DIDIK DIRI SENDIRI DLU BARU BERPIKIR MENDIDIK ORANG LAIN,BARU BERBUAT.....!!!!! kayak gtu....

Beo Ilham 


 http://selaisepinggang.files.wordpress.com/2010/01/cikgu.jpg


baik
saya juga terkilan. bagi saya ini adalah hasil keluaran pelajar berorientasikan peperiksaan dunia zaman meterialistik yang hanya mengejar nama. bagi mereka hanya jawatan tertentu sahaja yang layak menjadikan mereka sebagai insan berjaya. malangnya bagi mereka guru bukan dalam senarai.
begini.
mari kita rungkai satu persatu dan tangkis anasir madah melulu. guru. menyebutnya sahaja menunjukkan orang itu punyai ilmu untuk di sampaikan kepada orang lain. tak kiralah dia sifu, guru silat, ustaz, tutor, ulama, pensyarah semua adalah guru. mana ada hari pensyarahkan? haha...
mengapa doktor bukan guru? mengapa jurutera juga bukan guru? kerana ilmu yang mereka ada hanyalah untuk diri mereka sendiri untuk menjalankan tugas. lain pula guru . guru menggunakan ilmu untuk menerangkan ilmu kepada murid-murid. bezanya cuma jurutera menghasilkan produk, guru menghasilkankan insan.
guru tidak perlu pandai? ini adalah salah satu dogma yang perlu kita ubah. pemikiran pelik paradigma terbalik ini tidak lain tidak bukan hanya untuk merendah-rendahkan martabat profesyen guru. pernah dengar 'Pengajaran Merentas Kurkulum'? perkataan ini sahaja sudah menjawab persoalan. seorang guru yang baik mampu menerangkan pelbagai jenis situasi, laras, dan istilah. bayangkanlah seorang guru boleh menerangkan ilmu perubatan, kira-kira, ekonimi, akauntasi, sastera. malah tatacara harian juga ditekankan. tidak hairanlah guru dipanggil ibu bapa kedua murid-murid. betapa tingginya martabat guru
sebelum kita terus melecehkan profesyen guru ingat daripada mana datangnya doktor,jurutera, juruterbang. semuanya hasil daripada tunjuk-baca seorang guru. waima pembikin tempe juga perlu berguru.
akhir kata
saya bangga menjadi guru bahasa. 

2 ulasan:

Lurunna berkata...

ye cikgu...memang susah jd cikgu tanpa IQ dan EQ...

Q berkata...

Lurunna - tambah satu lagi SQ

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...