Sabtu

Anugerah tuhan jangan kau pertikai...terima sajalah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam
ye kawan-kawan
hari ini Q dapat satu anugerah
bukan anak ye kawan-kawan
kawen pun bukan
ini blog sudah dapat itu award 
smart smile intelligent dari

RAHSIA DIRI PADA HARIBULAN DILAHIRKAN


sumber: rahsiaperkahwinan

  1. Kamu seorang yang tidak tetap pendirian terutamanya dalam  soal cinta. Kadangkala pilihan yang kamu buat itu bukanlah yang  terbaik. Sebab itu cinta kamu mudah beralih arah bila terasa tidak wujud keserasian.
  2. Berbeza dengan mereka yang dilahirkan pada 1hb, kamu yang  dilahirkan pada tanggal 2hb cukup tegas orangnya dan keputusan kamu  sukar digugat termasuklah soal cinta. Sekali kamu mengatakan tidak, tiada siapa yang mampu mengubahnya.
  3. Kamu seorang yang cukup bersemangat dalam menjalani  kehidupan. Kamu memerlukan cinta dalam hidup namun sikap kamu yang seolah tak endah dan sukar untuk meluahkan apa yang kamu rasa membuatkan kamu segan untuk didekati.
  4. Dikatakan kamu yang dilahirkan pada 4hb ini terlalu suka mengikut  perasaan dan kata hati. Sebab itulah tidak hairan bila kamu  sering tersilap membuat keputusan yang kadangkala kamu sendiri  kesali. Selalu saja cinta kamu hinggap pada tempat yang salah.
  5. Awas! Kawal perasaan cemburu yang kamu miliki itu kerana ia boleh  memburukkan diri kamu sendiri. Namun kebaikan kamu, bersifat pelindung  kepada orang-orang yang kamu sayangi.
  6. Kamu disukai ramai kerana personaliti kamu yang cukup  menarik hati.Tidak hairanlah bila ramai yang cuba menawan hati kamu.  Walau bagaimanapun, bagi kamu banyak lagi perkara penting selain  cinta.
  7. Kamu seorang yang ‘happy go lucky’ dan gemar berseronak. Namun sikap  kamu yang agak berhati-hati dalam memilih teman membataskan pergaulan  kamu.  Begitu juga soal percintaan. Kamu ni pemilih sangat!
  8. Kamu seorang yang romantis. Wah! beruntungnya siapa yang menjadi  pasangan kamu nanti. Namun kamu mementingkan cinta sejati bukannya  nafsu semata-mata saja!
  9. Nampaknya kamu ni seorang yang amat menjaga personaliti dan  keterampilan diri di mata orang ramai. “Maintain vouge” manjang! Dalam  soal cinta, sudah tentu kamu ingin yang ‘setaraf’ juga.
  10. Kamu yang dilahirkan pada tarikh ini seorang yang sangat mementingkan  keluarga daripada segala-galanya di dunia ini. Kamu gembira dalam  keriuhan keluarga yang besar. Namun sikap ini kadangkala membuatkan  buah hati terasa diri terpinggir!
  11. Nampaknya kamu ni seorang yang amat berdisiplin dalam mengatur  kehidupan kamu seharian. Sebab itulah kamu juga mengharap si dia juga  bersikap demikian. Namun, tidakkah kamu terfikir, kadangkala hidup ini  terasa boring bila terlalu mengikut peraturan?????
  12. Kamu seorang yang setia dalam perhubungan.  Sekali kamu memberikan  komitmen, selamanya kamu akan setia.  Namun jangan tak tahu, ramai  yang masih menaruh minat padamu walaupun tahu kamu sudahpun berpunya!!
  13. Kamu seorang yang sering berfikir ke arah yang positif sahaja.  Sebab  itulah kamu disukai ramai.  Namun dalam masa yang sama, kamu sering  tunduk dan tidak tahan dengan tekanan! Dari segi hubungan cinta, kamu  amat pandai menjaga perhubungan.
  14. Hebat! Bagi kamu, karier/pelajaran adalah segalanya dalam hidup. Sebab  itulah kamu tidak menerima mana-mana huluran cinta daripada sesiapa.  Cinta dan perkahwinan adalah perkara terakhir dalam senarai hidup  kamu!!
  15. Kamu yang dilahirkan pada tarikh ini suka mengubah keputusan kamu  secara tiba-tiba. Namun apabila kamu membuat keputusan, kamu akan  terus bertindak.  Punca pergaduhan antara kamu dan si dia, sikap kamu  ini yang suka membuat tindakan ‘last minutes’.
  16. Kamu ini seorang yang moody rupanya….Sekejap mood kamu okey dan  sekejap pula kamu marah-marah. Ini membuatkan tekanan dan si dia  boring dengan sikap kamu itu. Cuba kawal sikit.
  17. Kamu lebih suka mejaga hati orang lain berbanding hati kamu sendiri.  Namun sikat penting yang kamu tonjolkan membuatkan orang tidak tahu  perasaan sebenar kamu.
  18. Kamu ni sangat perahsia orangnya lebih-lebih lagi  soal perasaan dan cinta.  Kamu lebih suka memendam perasaan hingga  mendatangkan tekanan pada diri kamu. Dalam perhubungan cinta, mereka  sukar untuk melafazkan kata sayang.
  19. Kamu bersikap berhati-hati dalam setiap apa yang kamu lakukan  termasuklah menjalinkan perhubungan cinta. Biasanya kamu lebih suka  mulakan dengan persahabatan sebelum menjadi serius.
  20. Kamu ini terlalu banyak permintaan. Ada sahaja yang kamu inginkan. Sebab  itulah sering timbul pergaduhan dengan si dia bila kamu asyik minta  itu dan ini. Kamu sepatutnya tengok dulu kemampuan si dia!!!
  21. Sikap kamu yang cool, tenang dan seolah tak kisah membuatkan orang  lain ‘ambil mudah’ terhadap diri kamu.  Begitu juga si dia. Lebih baik  kamu berterus terang jika ada perbuatan si dia yang kamu tidak suka  sebelum terlambat.
  22. Kamu yang lahir pada tanggal ini seorang yang amat bercita-cita tinggi  dan mempunyai impian hidup sendiri.  Dalam soal cinta, kamu akan  memilih seseorang yang kamu akan rasa’ selamat’ bila berada di  sampingnya.
  23. Sikap kamu yang kelakar dan riang membuatkan orang suka mendampingi  kamu. Malangnya kamu sering terasa bosan bila berada di samping  teman-teman dan si dia.  Jangan begitu, kadangkala kita perlu serius  dalam hidup.
  24. Kamu seorang yang mementingkan diri sendiri. Dalam perhubungan cinta,  kamu terlalu takut dilukai hingga membuatkan kamu bersifat  menggongkong si dia.
  25. Bila menyentuh soal cinta, kamu sukar mempercayai lelaki/perempuan  yang bagi pendapat kamu ramai yang lebih suka mempermainkan kaum  sejenis kamu.  Kalau tak mencuba, bagaimana nak tau kan?????
  26. Kamu harus ubah sikap kamu ini yang dikatakan tidak serius  dalam perhubungan yang dijalinkan. Malah kamu lebih mementingkan  keseronokan saja!!!!
  27. Kamu sukar untuk menaruh kepercayaan kepada orang lain walaupun  kekasih kamu sendiri. Tak baik wasangka !!!!
  28. Kamu suka diri kamu menjadi perhatian ramai di kalangan teman-teman.  Namun kadangkala di dalam keghairahan bila menjadi tumpuan, kamu  meminggirkan si dia tanpa disedari.
  29. Kamu tidak akan menjalinkan sebarang komitmen dengan sesiapa saja  selagi kamu tidak puas hati dengan apa yang kamu miliki.
  30. Kamu seorang yang keras kepala. Ini juga punca pergaduhan kamu dengan  si dia kerana kamu sukar untuk beralah!!!!
  31. Terlalu banyak yang kamu impikan dalam hidup. Jangan begitu, hargai  apa yang kamu miliki sekarang termasuk si dia yang setia!!!!

25 Things I hate about FacebooK

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Khasiat Buah Kurma

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs154.ash2/41028_151979231482145_114166781930057_504036_7414527_n.jpg

Antara kelebihan-kelebihan dan khasiat buah kurma atau tamar ini ialah:-

1. Kaya dengan zat besi - sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah).
2. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana ia tidak mengandungi kolesterol.
3. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.
4. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.
5. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.
6. Kurma diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.
7. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fighting Umbrella Corporation

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resident Evil kembali lagi September akan datang. dengan teknologi 3D (James Cameroon’s AVATAR camera system technology) untuk feel yang lebih mantop gitu ye kawan-kawan.

 Q mula terjebak untuk suka filem ni apabila Q main game dia. 
 dan aweknye

 Mila Jovovich



Jumaat

Nothing to Display but your smile by Pijuk

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam mampir semua
hari ni Q nak ucapkan beribu-ribu lemon terima kasih
kepasa seorang artisan to be
sebab dah buatkan satu tulisan khat nama Q
tq sangat-sangat
kamu sangat berbakat
mungkin lepas ni Q nak hire Pijuk buat satu lagi Khat yang betul-betul kaw
kalau kawan-kawan nak tengok artwork beliau yang awesome ni boleh terjah blog beliau


jadi sekarang kita tengok ape yang dia dah buat untuk Q 

BDay Celebrate at Sahur time

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
salam sejahtera
hari ni Q sangat bangat gumbira
kenapa?

makan banyak bayar kurang?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hanya bayar RM2



Percaya atau tidak, anda boleh menikmati nasi putih berulamkan tiga atau empat jenis lauk, segelas air panas atau minuman sejuk dengan sepuasnya dengan hanya membayar RM2.

menjadi guru disiplin memang sangat cool

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
gila kentang tak
hahahahah

 

baru lepas add bekas cikgu disiplin sekolah lama kat FB
cool~
menjadi seorang guru disiplin memang sangat cool
setiap pagi dialah pemuda yang akan berdiri dihadapan tapak perhimpunan
bersenjatakan rotan
berkumis tebal
seperti janeral lagaknya
pengetua pun low standard dari dia
.......
menjadi seorang guru disiplin memang sangat cool
dia akan sentiasa bersedia menerima apa jua rintangan
pernah sekali beliau dikejar dengan pelajar sambil bawa pedang samurai
sebab digantung sekolah
.....................
menjadi seorang guru disiplin memang saangat cool
beliau bawa satu lagi senjata rahsia
darah tinggi dan kencing manis
cool~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kelebihan Solat Tarawih

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ." 
"Sesiapa mengerjakan sembahyang malam dalam bulan Ramadhan,  sedang ia beriman serta mengharapkan rahmat Allah Taala, maka ia akan diampunkan dosanya yang telah lalu" (1)

Bulan Ramadan Bulan Berhenti Merokok Selama-lamanya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Salam Ramadan

Sabda Rasulullah  "Ramadan itu ialah bulan kesabaran dan ganjaran kesabaran ialah masuk syurga"
http://luthtextile.com/blog/wp-content/uploads/2009/08/smoking.jpg
Bulan Ramadan adalah bulan terbaik buat anda untuk berhenti merokok
 apa tak boleh berhenti?
rasa gian bergetar tubuh kalau tak hisap sehari?
kan semalam dah tengok video merokok haram
tak boleh tahan gak?
lepas berbuka mesti pekena sebatang dua
itu Q akui sebab badan korang dah terbiasa terima nikotin bertan-tan. 
kalau tak dapat sehari mau luruh jantung, sesak nafas, sakit dada, kalau tak bernasib baik boleh maut
ye...berhenti merokok secara mendadak boleh membawa maut
bukan Q kata tapi doktor yang kata

Ramadan 3 buat gua tersenyum menyeringai

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 http://3.bp.blogspot.com/_EU3T1of45RU/S3lswNDvTOI/AAAAAAAAAJE/zR7HygJkVdc/s320/ORANG+TUA+OMPONG+PENGEMIS.jpg
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Khamis

Pembanci hadapi masalah sikap masyarakat Cina

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

alhamdulillah
siang tadi pembanci datang membanci
datangnya sopan berbahasa
bertanya kabar beramah mesra
bila ditanya cabaran yang dihadapi
tak lain tak bukan kerenah bukan anak jati sini
dan juga ini
yalah, sudah merdeka berpuluh-puluh tahun
satu patah melayu pun kau tak reti
.....
amoi-amoi, ahso-ahso, nyonya-nyonya, baba-baba, lenglui-lenglui
wa mau tanya sama lu orang
apahal lu orang nyorok-nyorok bila pembanci mau banci
apahal lu orang halau-halau
apahal lu orang tak tau bahasa milayeu
bahasa melayu
atau lu orang bukan olang malaysia
nyorok-nyorok visa?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rahsia Hari Lahir & Tabiat Wanita Menurut Tajul Muluk

Tajul Muluk begitu sinonim dalam astrologi zaman silam,khususnya dlm masyarakat Melayu dalam menafsirkan watak-watak wanita, mimpi, hari yg baik dan terjemahan lain dalam kehidupan sehari-hari. Kini, kitab Tajul Muluk yg pernah terkenal suatu tika dahulu amat sukar dicari. Namun cebisan ilmunya masih diperturunkan oleh mereka yg arif mengenainya.Ia adalah untuk pengetahuan dan pembacaan semata2 dan bukanlah sebagai kepercayaan 100%.
Di sini diperturunkan tafsiran dari Kitab Tajul Muluk mengenai tabiat wanita dalam seminggu hari kelahiran mereka.

ISNIN
Wanita ini bersikap jujur, tidak mudah menggelabah atau panik,berhati-hati, tidak mudah mengalah, pandai menjaga diri dan
pergaulan. Ramai teman lelaki dan wanita yang menyukainya.Dia juga mudah memberi pertolongan, cergas, berusaha kuat, teliti
dan pandai menguruskan kewangannya. Namun jika marah berapi-api dan menakutkan, jarang mahu mengaku kalah dalam pertengkaran.Dalam percintaan, dia mencurahkan kesetiaan tidak berbelah bagi dan sedia berkorban. Seksualnya kurang membara melainkan pasangannya pandai mencari tempat rangsangannya.

SELASA
Tabiat wanita ini suka mencari salah orang lain dan berpotensi menduakan suami. Namun pertuturannya lembut dan pandai
mengambil hati.Apabila tidak sukakan seseorang, sentiasa mencari kesalahannya, hatinya keras dan sukar dilembutkan.
Tetapi mudah mengaku kalah dan mudah meminta pertolongan orang lain. Pandai simpan rahsia, hanya orang tertentu saja tahu
rahsianya. Keputusannya tidak mantap dan mudah terpengaruh. Dia juga mudah terperangkap dalam banyak hal.Dalam soal kewangan dia pandai berjimat, tak kedekut. Dia rajin bekerja, ada tanggungjawab, suka dipuji tetapi perlukan bimbingan dan
pengawasan dalam banyak perkara.

RABU
Suka berdendam.Jika ada orang berbuat jahat padanya, dia akan berbuat lebih jahat lagi pada orang itu. Namun dia pandai dalam
pergaulan, pandai mengambil hati dan pandai menghargai orang.Suka mementingkan teman dari dirinya sendiri. Berfikiran
terbuka, tak pandai simpan rahsia, tidak suka diperintah dalam bekerja. Keputusannya tidak seimbang, kurang pengalaman.
Hatinya keras dan tidak mudah termakan pujuk. Hanya orang2 tertentu saja yang tahu melembutkan hatinya. Dalam soal
kewangan, dia pandai cari duit tapi tak pandai simpan duit.Cintanya pandang pertama dan rela berkorban kerana cinta.
Seksualnya tinggi dan kuat, romantik ditempat tidur dan pandai berasmara.

KHAMIS
Dia suka menyinggung hati orang lain, cakapnya kesat, kemahuan kuat, dan bersikap agresif. Rajin dan tekun bekerja, tak suka
diganggu ketika bekerja, bercita-cita tinggi. Boleh terpikat kepada lelaki lain walaupun sudah ada kekasih atau suami. Namun
dia tak mudah jatuh cinta, suka menyelidik dahulu sebelum bercinta. Hatinya tidak tetap, mudah terpedaya dengan pujuk rayu sehingga tak kenal antara yg baik dan buruk. Dia pandai mengurus dan merancang kewangan. Pada awal perkahwinan, tunduk
pada suami, akan berubah apabila sudah lama berkeluarga.Seksualnya tinggi, jika tak pandai mengawal nafsu boleh
terdorong ke lembah hina.

JUMAAT
Wanita yg lahir pada hari ini tabiatnya berani menentang suami.Bangga diri, suka berbelanja, suka dipuji, suka bergaul dan
suka melakukan perkara yang merbahaya dan sia-sia. Bersemangat waja, pandai simpan rahsia, tak suka mengaku kesalahan sendiri.Dalam soal kewangan, bersikap boros dan tak pandai simpan wang.Cintanya sejati dan tidak mudah berubah, cuma kadangkala tidak telus.Seksualnya sangat teristimewa,menyeronokkan, penuh kelembutan tetapi apabila dingin tak suka dipaksa.

SABTU
Kuat cemburu, suka kebendaan, tak gemar dengan anak-anak, suka bertikam lidah. Namun dia tegas pendirian, cerdas pemikiran,
teliti dalam banyak hal. Tidak pernah berasa puas, suka berkorban apa saja demi mencapai cita-cita. Apabila bercinta,suka menyelidik latarbelakang pasangan dan suka menguji. Pandai berjimat dan sentiasa berfikir untuk masa depan. Wanita ini
akur dan mengikut perintah suami. Seksualnya agak dingin,tetapi apabila bermula, seksnya kuat dan tahan lama, tidak
tergesa2 dan dilakukan dengan kelembutan.

AHAD
Wanita yg lahir pada hari ini kebiasaannya sukakan kemewahan dan menunjuk2 diri. Apabila bersuami taat pada suaminya namun
suka merendahkan kawan dan bersikap bangga diri. Dia tidak suka dengar nasihat, mudah terpedaya dengan kata2. Suka mengkritik
orang tetapi tidak suka orang mengkritiknya. Percintaannya tidak telus tetapi sanggup berkorban apa saja jika hati dah
suka. Pandai simpan rahsia, rajin berusaha dan bekerja, tak mudah mengalah namun bersikap pemboros. Rangsangan seksualnya
tinggi tapi apabila tak dapat kepuasan cari jalan lain

Zakat fitrah pada tahun ini

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


http://2.bp.blogspot.com/_m2tAhWSbLm8/TAx3xRdeqiI/AAAAAAAAANo/okjyy1RITzI/s320/zakat.gif


Kadar zakat fitrah bagi umat Islam di seluruh negara untuk tahun ini ditetapkan antara RM5 dan RM8, berbeza mengikut negeri masing-masing berdasarkan harga beras.

Malah, ada negeri memberikan pilihan kepada masyarakat dengan menetapkan lebih daripada satu kadar bayaran seperti
Terengganu dengan RM5, RM7 dan RM8 
 Johor RM5 dan RM7.50.
Sarawak RM5.20, 
Perlis RM6, 
Sabah RM6.80 
Kedah, Perak dan Selangor ditetapkan RM7.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tonik petaka

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Alamak
ubat ni ade steroid ke?
adik Q baru je abis makan ubat ikan haruan ni
untuk sembuhkan luka pembedahan appendiks dia
berbahayakah?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.hmetro.com.my/articles/Tonikpetaka/pix_middle
BAHAYA...tonik ikan haruan yang diharamkan jualannya.

KUCHING: Pengguna terutama umat Islam yang kini menjalani ibadat puasa Ramadan dinasihat tidak terpengaruh dan mengundang petaka dengan meneguk ‘tonik puasa’ yang didakwa mampu membuatkan seseorang tahan lapar dan kekal bertenaga sepanjang hari.

Tonik didakwa dihasilkan menggunakan bahan campuran pati air ikan haruan dan ginseng serta madu lebah itu kini dijual secara berleluasa oleh beberapa peniaga di lokasi di sekitar bandar raya ini sejak beberapa hari lalu.

Didatangkan dalam botol 100 mililiter, tonik berkenaan dipercayai dihasilkan di negara jiran dan diseludup masuk untuk dijual di Sarawak pada harga RM10 sebotol.

Namun, timbul keraguan berhubung tahap keselamatan bahan berkenaan kerana tiada sebarang pengesahan daripada pihak berkuasa berkaitan sama ada dari negara jiran atau Malaysia tertera pada label pembungkusan produk berkenaan.

Jurujual yang juga dipercayai warga negara jiran mendakwa tonik berkenaan mendapat sambutan menggalakkan di tempat asalnya kerana berkesan menjadikan seseorang itu tahan lapar dan mengekalkan tenaga sepanjang hari.

Tonik berkenaan dikatakan mampu memberi kesan sempurna hanya dengan minum dua cawan kecil sebelum berpuasa dan tidak perlu bimbang letih kerana ramuan pati ikan haruan boleh mengekalkan tenaga badan dengan tempoh daya tahan sehari tanpa perlu makan atau minum.

Bagaimanapun, sumber Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak berkata, tonik air ikan haruan terbabit antara ubat diharamkan jualannya sejak tahun lalu kerana didapati mengandungi bahan larangan.

Menurutnya, produk yang sering dijual penjual ubatan tradisional di kaki lima sekitar bandar raya ini mengandungi steroid berlebihan yang boleh menjejaskan kesihatan sesiapa yang mengambilnya.

Bagaimanapun, sumber Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak berkata, tonik air ikan haruan terbabit antara ubat diharamkan jualannya sejak tahun lalu kerana didapati mengandungi bahan larangan.

Menurutnya, produk yang sering dijual penjual ubatan tradisional di kaki lima sekitar bandar raya ini mengandungi steroid berlebihan yang boleh menjejaskan kesihatan sesiapa yang mengambilnya.

“Tonik ini tidak mendapat kelulusan Jabatan Kesihatan kerana mengandungi bahan tidak dibenarkan yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada kesihatan manusia.

“Pengguna mengambil ubat berkenaan cenderung menghadapi pelbagai masalah kesihatan serta boleh membawa maut jika tidak dihentikan dengan segera,” katanya.

Menurutnya, penggunaan steroid dalam tonik berkenaan boleh menyebabkan seseorang pengguna itu menghadapi sembab, lemah otot, kegagalan fungsi buah pinggang, darah tinggi, gangguan haid, jerawat dan paling teruk boleh membawa maut.

“Orang ramai dinasihati jangan membeli tonik berkenaan kerana ia tidak dijamin keselamatan penggunaannya oleh pihak berkuasa negara ini serta boleh memudaratkan kesihatan,” katanya.

sumber metro
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hanya 51 dapur 22 hotel miliki sijil halal JAKIM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fruitpark Fujiya Hotel


KUALA LUMPUR: Hanya 51 dapur restoran dan premis makanan di 22 hotel di sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur diberikan pensijilan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sehingga kelmarin.

Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, sehubungan itu menasihatkan umat Islam yang memilih berbuka puasa di hotel atau menganjurkan majlis berbuka puasa di hotel memilih premis yang disahkan halal oleh JAKIM atau Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN).

Kelmarin, JAKIM menerima permohonan 10 hotel, dua daripadanya sudah diselesaikan proses dokumentasi, manakala lapan dalam proses semakan dokumen dan dijangka disegerakan proses pengauditan sebaik proses semakan dokumentasi selesai, katanya dalam satu kenyataan semalam.

Wan Mohamad menasihatkan pengusaha hotel yang belum memiliki sijil halal tidak menyalahgunakan terma yang boleh mengelirukan pengguna seperti Bufet Ramadan kerana ia menggambarkan persediaan makanan adalah halal dan boleh dikenakan tindakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengikut Akta Perihal Dagangan 1972.

Antara dapur yang mendapat sijil halal JAKIM adalah di 
hotel Ancasa Hotel, Brisdale International Hotel, Crystal Crown Hotel, Dynasty Hotel Citrus Hotel, Grand Seasons Hotel, Pan Pacific KLIA, KLI Hotel, Hotel Putra, Legend Hotel, Midah Hotel, Ming Court Hotel, Corus Hotel, Puteri Park Hotel, PNB Darby Park Executive Suites, Quality Hotel City Centre, Residence Hotel Universiti Tenaga Nasional, Seri Pacific Hotel, Hotel Maluri, The Plaza Hotel Kuala Lumpur dan Tradewinds Hotels & Resorts


Orang ramai boleh melayari web halal di www.halal.gov.my untuk menyemak restoran dan premis makanan di hotel berkenaan yang mendapat sijil pengesahan halal JAKIM 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
jadi kawan-kawan
lihat dulu sebelum cari tempat untuk berbuka
jangan main taram
sesungguhnya yang halal itu wajib bagi umat islam
warong roti canai mak senah ujong kampung tu ade sijil halal tak?
hahaha
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rabu

Mulut kau berbau kasturilah


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Happy Ramadan

Alhamdulillah
1 Ramadan dijayakan dengan sempurnanya
walaupun terpaksa membanting tulang di siang hari
mampu juga berjemaah terawih di malam harinya
...
hari ini kedai berganda rezekinya
mana taknya
kelapa diparut tak kira masa
jari-jari cantik sudah kasar semuanya
berduyun-duyun manusia melaut menyerbu kedai 
untuk membeli kuih-muih dan persiapan berbuka
penat usah dikata
hampir rebah juga dibuatnya
dan diingatkan ini baru 1 Ramadan
maka Q...sila 'ber'tabah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selasa

101 steps to having a good relationship

101 Most Romantic/Passionate/Sweet Things To Do For Your

Girlfriend/Boyfriend/Hunny/Hubby/Wife/Husband (101 steps to having a good relationship)



1. Watch the sunset together.

2. Take showers together.

3. Back rubs/massages.

4. Listen to classical music and cuddle in the dark or w/ blacklight.

5. French Kiss.

6. Hold her w/ hands inside the back of her shirt.

7. Whisper to each other.

8. Cook for each other.

9. Skinny dip.

10. Make out in the rain.

11. Dress each other.

12. Undress each other.

13. Kiss every part of their body.

14. Hold hands.

15. Sleep together. (Actually sleep with each other, not sex)

16. One word: Foreplay

17. Sit and talk in just underwear.

18. Buy gifts for each other.

19. Roses.

20. Find out their favorite cologne/perfume and wear it every time you’re together.

21. Wear his clothes.

22. Find a nice secluded place to lie and watch the stars.

23. Incense/candles/oils/blacklights and music make for great cuddling/sex.

24. Kiss at ever! y chance yo u get.

25. Don’t wear underwear and let them find out.

26. Kinky is bad; Blindfolds are good.

27. Lightly kiss their collarbone and their jawbone just below the ear, then whisper I love you.

28. Bubble baths.

29. Go for a long walk down the beach at midnight.

30. Make love.

31. Write poetry for each other.

32. Kiss/smell her hair.

33. Hugs are the universal medicine.

34. Say I love you, only when you mean it and make sure they know you mean it.

35. Give random gifts of flowers/candy/poetry etc.

36. Tell her that she’s the only girl you ever want. Don’t lie.

37. Spend every second possible together.

38. Tell her that she doesn’t have to do anything she doesn’t want to. And mean it.

39. Look into each other’s eyes.

40. Very lightly push up her chin, look into her eyes, tell her you love her, and kiss her lightly.

41. Talk to each other using only body lan! guage and your eyes.

42. When in public, only flirt w/ each other.

43. Walk behind her and put your hands in her front pockets.

44. Put love notes in their pockets when they aren’t looking.

45. Clothes are no fun.

46. Buy her a ring.

47. Keep one of her bras somewhere where you see it everyday.

48. Sing to each other.

49. Read to each other.

50. PDA = Public Display of Affection.

51. Take advantage of any time alone together.

52. Tell her about how you answered every question in math with her name

53. Draw. (If you can)

54. Let her sit on your lap.

55. Go hiking and camp out together in the woods or on a mountain.

56. Lips were made for kissing. So were eyes, and fingers, and cheeks, and collarbones, and hands, and ears.

57. Kiss her stomach.

58. Always hold her around her hips/sides.

59. Guys like half-shirts.

60. Take her to dinner and do the dinner for two deal.

61. Spagh etti (Ever see Lady and the Tramp?)

62. Hold her hand, stare into her eyes, kiss her hand and then put it over your heart.

63. Unless you can feel their hear beating, you aren’t close enough.

64. Dance together.

65. Sit in front of a roaring fire and make out/make love.

66. I love the way a girl looks right after she’s fallen asleep with her head in my lap.

67. Carry her to bed.

68. Waterbeds are fun.

69. You figure it out.

70. Do cute things like write I love you in a note so that they have to look in a mirror to read it.

71. Break every one of your parent’s relationship rules for them.

72. Make excuses to call them every 5 minutes

73. Even if you are really busy doing something, go out of your way to call and say I love you.

74. Call from your vacation spot to tell them you were thinking about them.

75. Remember your dreams and t! ell her about them.&nb sp;

76. Ride your bike 8 miles just to see them for a few hours.

77. Ride home and call them.

78. Tell each other your most sacred secrets/fears.

79. Somehow incorporate them into any kind of religion or worship you have.

80. Be Prince Charming to her parents. (Brownie Points)

81. Act out mutual fantasies together. (Not necessarily sexual)

82. Brush her hair out of her face for her.

83. Stay up all night to think of 101 ways to be sweet to them.

84. Hang out with his/her friends. (more brownie points)

85. Go to church/pray/worship together.

86. Take her to see a romantic movie and remember the parts she liked.

87. Cuddle together under a full moon on a clear night.

88. Learn from each other and don’t make the same mistake twice.

89. Everyone deserves a second chance.

90. Describe the joy you feel just to be with him/her.

91. Make sacrifi! ces for each other.

92. Really lo ve each ot her, or don’t stay together.

93. Write a fictional story about how you met/fell in love, etc. and give it to them.

94. Let there never be a second during any given day that you aren’t thinking about them, and make sure they know it.

95. Love yourself before you love anyone else.

96. Buy her a charm bracelet/necklace w/her name on it.

97. Dedicate songs to them on the radio.

98. Fall asleep on the phone with each other.

99. Sleep naked together.

100. Stand up for them when someone talks trash.

101. Never forget the kiss goodnight. And always remember to say, “Sweet dreams.”

Isnin

ape yang korang rasa kalau ex korang mula aktif berFacebook semula?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Stress Relief

lama tak menulis
lepas kes henfon Q hilang
menulis pun macam dah tak ada nafsu
gambar-gambar saja yang mampu jadi pengganti
segala memori hilang macam tu je
juga memori bersama si dia
ya si dia
kehilangan ini
bagai petanda minta Q lupakan segala yang tersisa
maka Q pasrah dan akur
...
selang beberapa hari
muncul si dia di FB dengan status sudah berpunya
maka senyum apa yang perlu diberikan?
sangat terasa tak okey ye. 
bukan salah beliau untuk aktif itu ini
begitu begini bagai
tapi semacam ada satu perasaan dalam diri
mencucuk-cucuk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ape yang korang rasa kalau ex korang mula aktif ber FB?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rahsia Keperibadian Melalui Bentuk Gigi

Mungkin ada yang pandang remeh tentang kecantikan dan kebersihan gigi mereka tapi sebenarnya ia turut membantu memperelokkan penampilan seseorang.Bayangkan, wajah sikit punyalah cun. Memang tangkap lelehlah. Tiba-tiba tengok gigi, hancus! Rupanya rongak! La! Tak ke haru tu? Jadi, siapa cakap tak penting menjaga gigi? Tapi tahukah kamu bahawa gigi juga mampu merungkap rahsia peribadi diri? Wah! Ini yang menarik! Apa kata kamu baca saja artikel ni yek!


Jarang dan kecil.
Mereka yang memiliki bentuk gigi sebegini dikatakan suka menilai diri orang lain. Pasti ada saja yang kena pada pandangan mata mereka. Tapi yang tak syoknya, dia sibuk menilai orang lain tapi tak suka orang lain menilai atau mengkritik dirinya! Tak patut! Selain itu, dia juga sukar mengalah! Tapi kadangkala mengalah itu perlu. Apatah lagi kalau memang kamu yang bersalah.Beralah sajalah!


Bersaiz sederhana dan rata .
Cantiknya gigi dia . Teratur sekali dipandang, macam gigi palsu pulak. Tapi gigi original tau. Agaknya apakah kriteria mewakili bentuk gigi seperti ini? Orang yang memiliki bentuk gigi sebegini adalah seorang yang baik hati dan suka menolong. Bak kata orang, ringan tulanglah. Kalau ada yang minta bantuan, pasti tak dikecewakan. Sebenarnya mereka ini ingin sentiasa membahagiakan orang lain. Boleh juga mereka tumpang gembira. Untungnya dapat kawan/ kekasih macam mereka ni kan?


Besar dan jarang .
Aduh! Rupanya orang yang bergigi besar dan agak jarang jaraknya antara satu sama lain ini bersifat iri hati dengan kejayaan orang lain. Tak elok macam tu. Itu kan dah rezeki mereka. Buat apa nak dengki. Menyakitkan hati kamu saja. Lebih baik kamu belajar untuk terima kenyataan dan jangan asyik nak berdengki. Selain itu, sifat negatif kamu juga, seorang yang keras kepala. Mulalah tarik muncung 44 inci kalau tak diikuti kemahuan. Tapi awas, mereka ini sanggup melakukan apa saja demi memastikan apa yang dikehendaki itu diperolehi. Bahayanya! Sebagai kekasih/teman mereka, kamu harus berbanyaklah bersabar dengan sikap mereka itu apatah lagi dengan sikap manja yang dibuat buat tu. Erk! Gelemannya!


Jongang dan kecil.
Mak oi! Jangan ingat semua orang yang gigi ‘ke depan’ tu tak cantik . Ada juga yang masih kelihatan manis dan cantik. Apapun, apa pula maksud pemilik bentuk gigi ini? Sekiranya giginya berbentuk agak jongang dan kecil, bermakna dia masih lagi bertolak ansur dengan orang lain. Maknanya keras kepalanya itu bertempat dan masih boleh dibawa berunding. Kata orang tu, dalam keras ada lembutnya!


Jongang dan besar .
Fuyoo! Benteng pertahanan kena kuat dan kukuh. Banyaklah bersabar kalau ada teman/kekasih seperti mereka ini. Menduga iman sungguh! Kamu haruslah kena banyak bersabar dan tahan saja dengan mulut celupar mereka tu. Mereka juga mudah mengeluh dan tak pernah puas hati dengan apa yang telah dimiliki. Sikap itu ada positifnya kerana mereka mudah menempa kejayaan dan akan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik. Selain itu, mereka ini agresif orangnya dan ringan tulang!


Tidak tersusun .
Kadangkala tengok orangnya memang cantik. Tapi bila dia tersenyum menampakkan giginya yang tak begitu rata dan sekata, mengurangkan kecantikan yang dimilikinya itu. Namun kata orang, biarpun giginya tak cantik tapi hati budinya ‘cantik’. Usah kerana tengok gigi tak cantik maka ingat perangai pun tak berapa cantik juga. Mereka ini merupakan teman bicara yang amat memahami. Tidak rugi menjadikan mereka ini sebagai tempat meluahkan hati kerana mereka sentiasa mendengar dan memberi nasihat. Mereka juga berpengetahuan luas biarpun sikapnya kebudak-budakan kadangkala merimaskan. Selain itu, mereka juga pandai membahagiakan orang lain.


Seolah masuk ke dalam.
Bila diperhatikan, struktur giginya seolah ‘ke dalam’ sikit. Ia menandakan bahawa mereka seorang yang pemalu dan suka menyembunyikan sikap sebenar diri mereka tapi mereka agak pasif. Selalunya mereka ini bersikap pendiam dan tidak begitu pandai bergaul dengan orang lain. Selain itu, mereka juga cukup pandai menyimpan rahsia kecuali kepada orang yang benar-benar telah meraih kepercayaan mereka.


Kecil dan tersusun.
Selalunya berwajah keanakan dan tampak semakin menarik dengan gigi yang kecil dan tersusun indah itu. Mereka yang memiliki gigi sebegini dikatakan suka menolong orang dan boleh dipercayai percakapan mereka. Aduhai! Beruntungnya mereka yang memiliki kekasih seperti ini kerana mereka seorang kekasih yang hebat!

Haiwan paling pelik

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

animal oddities 0 You will find animal oddities in this post (13 photos)



animal oddities 1 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 2 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 4 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 5 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 8 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 9 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 11 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 12 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 13 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 15 You will find animal oddities in this post (13 photos)animal oddities 16 You will find animal oddities in this post (13 photos)

Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Negeri-Negeri Seluruh Malaysia Tahun 1431H/2010M

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat menyambut bulan yang dinanti-nantikan iaitu bulan Ramadan Al-Mubarak
moga senantiasa mendapat berkah dari amalan berpuasa yang dikerjakan nanti
di sini Q ingin kongsikan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Negeri-Negeri Seluruh Malaysia
Tahun 1431H/2010M
Bil
NEGERI
ZON
1
MELAKA
MELAKA
2
JOHOR
ZON 1- PULAU AUR DAN PULAU PEMANGGIL
ZON 2- DAERAH JOHOR BAHRU,KOTA TINGGI,MERSING DAN PULAU BERDEKATAN
ZON 3-DAERAH PONTIAN DAN KLUANG
ZON 4-BATU PAHAT,MUAR,SEGAMAT DAN GEMAS JOHOR
7
PERAK
ZON 1- TAPAH, SLIM RIVER DAN TANJUNG MALIM
ZON 2- IPOH, BATU GAJAH, KAMPAR, SG. SIPUT DAN KUALA KANGSAR
ZON 3- PENGKALAN HULU, GRIK DAN LENGGONG
ZON 4- TEMENGOR DAN BELUM
ZON 5- TELUK INTAN, BAGAN DATOH, KG. GAJAH, SRI ISKANDAR, BERUAS, PARIT, LUMUT, SITIAWAN DAN PULAU PANGKOR
ZON 6- SELAMA, TAIPING, BAGAN SERAI DAN PARIT BUNTAR
ZON 7- BUKIT LARUT
4
SARAWAK
ZON 1-LIMBANG, SUNDAR, TRUSAN DAN LAWAS
ZON 2-NIAH, BEKENU, MIRI, SIBUTI, DAN MARUDI 
ZON 3-TATAU, SUAI, BELAGA, PANDAN, SEBAUH DAN BINTULU
ZON 4-IGAN, OYA, BALINGIAN, MUKAH, DALAT, SIBU,KANOWIT, KAPIT DAN           SONG
ZON 5-, MATU, DARO, SARIKEI, JULAU, BINTANGOR DAN REJANG
ZON 6-KABONG, LINGGA, SRI AMAN, ENGKELILI,   LUBOK ANTU, BETONG,           SPAOH, PUSA, SARATOK, ROBAN DAN DEBAK
ZON 7-SAMARAHAN, SIMUNJAN, SERIAN, SEBUYAU DAN MELUDAM
ZON 8-KUCHING, LUNDU, BAU DAN SEMATAN
5
SABAH
ZON 1-BAHAGIAN SANDAKAN (TIMUR),TOMANGGONG, SUKAU, BANDAR           SANDAKAN,SAMAWANG, KOTA KINABATANGAN DAN BUKIT GARAM.
ZON 2-BAHAGIAN SANDAKAN (BARAT) TERUSAN, BELURAN, KUAMUT,           JAMBONGAN, PAITAN, TELUPID, TONGOD DAN PINANGAH
ZON 3-BAHAGIAN TAWAU (TIMUR) TAMBISAN, SAHABAT, TUNGKU, SEMPORNA,           SILABUKAN,LAHAD DATU DAN KUNA
ZON 4-BAHAGIAN TAWAU (BARAT) BALUNG, BANDAR  TAWAU, PULAU SEBATIK,           MEROTAI DAN  KALABAKAN
ZON 5-(BAHAGIAN KUDAT) PULAU BANGI, PITAS, KOTA MARUDU,           MATUNGGONG DAN KUDAT
ZON 6-GUNUNG KINABALU ( KETINGGIAN 4,101 M)
ZON 7-(BAHAGIAN PANTAI BARAT) RANAU, KOTA BELUD, TUARAN,           PENAMPANG, KOTA KINABALU, PUTATAN DAN PAPAR
ZON 8- BAHAGIAN PEDALAMAN (ATAS) PENSIANGAN, NABAWAN, SOOK,           SEPULUT, TAMBUNAN, DAN  KENINGAU
ZON 9-BAHAGIAN PEDALAMAN (BAWAH) TENOM, LONG PA SIA, MEMBAKUT,           BEAUFORT, KUALA PENYU, WESTON, MENUMBOK DAN SIPITANG
6
TERENGGANU
ZON 1- KUALA TERENGGANU DAN MARANG
ZON 2- BESUT DAN SETIU
ZON 3- HULU TERENGGANU
ZON 4- KEMAMAN DAN DUNGUN
7
KELANTAN
ZON 1-JAJAHAN KOTA BHARU, BACHOK, PASIR PUTEH,TUMPAT, PASIR MAS, TANAH MERAH, MACHANG, KUALA KRAI DAN DAERAH CIKU (JAJAHAN GUA MUSANG)
ZON 2-JAJAHAN JELI DAN GUA MUSANG TERMASUK DAERAH GALAS DAN BERTAM
8
SELANGOR
ZON 1-DAERAH GOMBAK, PETALING/SHAH ALAM, HULU SELANGOR, HULU LANGAT DAN SEPANG
ZON 2-DAERAH KLANG, KUALA LANGAT,KUALA SELANGOR DAN SABAK BERNAM
9
PAHANG
ZON 1-PULAU TIOMAN
ZON 2-KUANTAN, PEKAN, ROMPIN DAN MUADZAM SHAH
ZON 3-TEMERLOH, CHENOR, MARAN, JERANTUT DAN  BERA
ZON 4-RAUB, BENTONG DAN LIPIS
ZON 5-GENTING SEMPAH, JANDA BAIK DAN BUKIT TINGGI
ZON 6-CAMERON HIGHLAND, BUKIT FRASER, GENTING HIGHLAND
10
WILAYAH PERSEKUTUAN
KUALA LUMPUR
PUTRAJAYA
11
WILAYAH PERSEKUTUAN
LABUAN
12
PERLIS
PERLIS
13
NEGERI SEMBILAN
ZON 1-JEMPOL DAN TAMPIN
ZON 2- SEREMBAN,REMBAU, PORT DICKSON, KUALA  PILAH DAN JELEBU
14
KEDAH
ZON 1- DAERAH KOTA SETAR, KUBANG PASU DAN POKOK SENA
ZON 2- DAERAH PENDANG, KUALA MUDA DAN YAN
ZON 3- DAERAH PADANG TERAP, SIK DAN BALING
ZON 4- DAERAH KULIM DAN BANDAR BAHARU
ZON 5- DAERAH LANGKAWI
ZON 6- PUNCAK GUNUNG JERAI
15
PULAU PINANG
PULAU PINANG

                        Sumber: Bahagian Pengurusan Fatwa, Jakim 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ini pula jadual waktu beriftar dan bersahur kat tempat Q iaitu Muar
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ahad

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sekarang ini terdapat pelbagai jenis barangan kulit seperti kasut, beg tangan dan sebagainya yang diperbuat daripada kulit babi ini. Biasanya barangan daripada kulit babi ini tidaklah mahal mana harganya kalau dibandingkan dengan barangan dari kulit binatang lain. Barangan kulit babi ini terdapat dimana-mana sebenarnya. Malah banyak juga terdapat di kompleks-kompleks membeli-belah terkemuka.
Cara nak tengok dan kenalpasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :
1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK.
Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli jer. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti ini :
2. Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.
3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.
4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.
Sila ambil perhatian pada beberapa visual di bawah agar kita tidak tertipu dengan barangan datang dari kulit binatang haram itu:

Rahsia Keperibadian Melalui Bentuk Hidung

Aduh!! Selepas ini hati-hati bila seseorang asyik memerhatikan hidung anda kerana mungkin dia sedang menafsirkan keperibadian anda melalui bentuk hidung!


Hidung agak besar
-mencerminkan seseorang itu cepat tersinggung, nafsunya besar dan agak pemalas.

Hidung agak besar dan bulat
-mencerminkan dia seseorang yang  bergaya dan tidak suka dianggap remeh.

Hidung agak besar bagian bawah
-mencerminkan seseorang itu tidak cermat dan tidak pandai menyimpan wang, selalu berfikir yang baik2 sahaja.

Hidung agak besar tapi mancung
-mencerminkan dia seorang yang angkuh dan suka mementingkan diri sediri.

Hidung agak besar tapi penyek
-mencerminkan dia seseorang yang tidak punya inisiatif.

Hidung agak kecil
-mencerminkan dia seoarang yang cerdas namun hidupnya selalu menderita.

Hidung agak sederhana
-mencerminkan dia seseorang yang berhati tulus dan  suka menolong.

Hidung agak mancung agak runcing
-mencerminkan dia seorang yang sportif dan begitu pandai berbicara.

Hidung dengan lubang hidung agak lebar
-mencerminkan dia seorang  yang suka menginginkan milik orang lain.

Hidung dengan lubang hidung agak kecil
-mencerminkan dia seorang yang tidak teguh pendirian, fikiran tidak tetap dan mudah tergoda.

Keserasian dalam bercinta



Cuba lihat sama ada dan pasangan anda mempunyai keserasian dalam hidup bersama




ARIES
ARIES + ARIES = 4
ARIES + TAURUS = 5
ARIES + GEMINI = 2
ARIES + CANCER = 6
ARIES + LEO = 1
ARIES + VIRGO = 7
ARIES + LIBRA = 3
ARIES + SCORPIO = 7
ARIES + SAGITAURUS = 1
ARIES + CAPRICON = 6
ARIES + AQUARIUS = 2
ARIES + PISCES = 5


TAURUS
TAURUS + ARIES = 5
TAURUS + TAURUS = 4
TAURUS + GEMINI = 5
TAURUS + CANCER = 2
TAURUS + LEO = 6
TAURUS + VIRGO = 1
TAURUS + LIBRA = 7
TAURUS + SCORPIO = 3
TAURUS + SAGITAURUS = 3
TAURUS + CAPRICON = 1
TAURUS + AQUARIUS = 6
TAURUS + PISCES = 2


GEMINI
GEMINI + ARIES = 2
GEMINI + TAURUS = 5
GEMINI + GEMINI = 4
GEMINI + CANCER = 5
GEMINI + LEO = 2
GEMINI + VIRGO = 6
GEMINI + LIBRA = 1
GEMINI + SCORPIO = 7
GEMINI + SAGITAURUS = 7
GEMINI + CAPRICON = 7
GEMINI + AQUARIUS = 1
GEMINI + PISCES = 6


CANCER
CANCER + ARIES = 6
CANCER + TAURUS = 2
CANCER + GEMINI = 5
CANCER + CANCER = 4
CANCER + LEO = 5
CANCER + VIRGO = 2
CANCER + LIBRA = 6
CANCER + SCORPIO = 1
CANCER + SAGITAURUS = 7
CANCER + CAPRICON = 3
CANCER + AQUARIUS = 7
CANCER + PISCES = 1


LEO
LEO + ARIES = 1
LEO + TAURUS = 6
LEO + GEMINI = 2
LEO + CANCER = 5
LEO + LEO = 4
LEO + VIRGO = 5
LEO + LIBRA = 2
LEO + SCORPIO = 6
LEO + SAGITAURUS = 1
LEO + CAPRICON = 7
LEO + AQUARIUS = 3
LEO + PISCES = 7


VIRGO
VIRGO + ARIES = 7
VIRGO + TAURUS = 1
VIRGO + GEMINI = 6
VIRGO + CANCER = 2
VIRGO + LEO = 5
VIRGO + VIRGO = 4
VIRGO + LIBRA = 5
VIRGO + SCORPIO = 2
VIRGO + SAGITAURUS = 6
VIRGO + CAPRICON = 1
VIRGO + AQUARIUS = 7
VIRGO + PISCES = 3


LIBRA
LIBRA + ARIES = 3
LIBRA + TAURUS = 7
LIBRA + GEMINI = 1
LIBRA + CANCER = 6
LIBRA + LEO = 2
LIBRA + VIRGO = 5
LIBRA + LIBRA = 4
LIBRA + SCORPIO = 5
LIBRA + SAGITAURUS = 2
LIBRA + CAPRICON = 6
LIBRA + AQUARIUS = 1
LIBRA + PISCES = 7


SCORPIO
SCORPIO + ARIES = 7
SCORPIO + TAURUS = 3
SCORPIO + GEMINI = 7
SCORPIO + CANCER = 1
SCORPIO + LEO = 6
SCORPIO + VIRGO = 2
SCORPIO + LIBRA = 5
SCORPIO + SCORPIO = 4
SCORPIO + SAGITAURUS = 5
SCORPIO + CAPRICON = 2
SCORPIO + AQUARIUS = 6
SCORPIO + PISCES = 1


SAGITARIUS
SAGITARIUS + ARIES = 1
SAGITARIUS + TAURUS = 7
SAGITARIUS + GEMINI = 3
SAGITARIUS + CANCER = 7
SAGITARIUS + LEO = 1
SAGITARIUS + VIRGO = 6
SAGITARIUS + LIBRA = 8
SAGITARIUS + SCORPIO = 5
SAGITARIUS + SAGITAURUS = 4
SAGITARIUS + CAPRICON = 5
SAGITARIUS + AQUARIUS = 2
SAGITARIUS + PISCES = 6


CAPRICORN
CAPRICORN + ARIES = 6
CAPRICORN + TAURUS = 1
CAPRICORN + GEMINI = 7
CAPRICORN + CANCER = 3
CAPRICORN + LEO = 7
CAPRICORN + VIRGO = 1
CAPRICORN + LIBRA = 6
CAPRICORN + SCORPIO = 2
CAPRICORN + SAGITAURUS = 5
CAPRICORN + CAPRICON = 4
CAPRICORN + AQUARIUS = 5
CAPRICORN + PISCES = 2


AQUARIUS
AQUARIUS + ARIES = 2
AQUARIUS + TAURUS = 6
AQUARIUS + GEMINI = 1
AQUARIUS + CANCER = 7
AQUARIUS + LEO = 3
AQUARIUS + VIRGO = 7
AQUARIUS + LIBRA = 1
AQUARIUS + SCORPIO = 6
AQUARIUS + SAGITAURUS = 2
AQUARIUS + CAPRICON = 5
AQUARIUS + AQUARIUS = 4
AQUARIUS + PISCES = 5


PISCES
PISCES + ARIES = 5
PISCES + TAURUS = 2
PISCES + GEMINI = 6
PISCES + CANCER = 1
PISCES + LEO = 7
PISCES + VIRGO = 3
PISCES + LIBRA = 7
PISCES + SCORPIO = 1
PISCES + SAGITAURUS = 6
PISCES + CAPRICON = 2
PISCES + AQUARIUS = 5
PISCES + PISCES = 4


Contoh : Gemini + Libra = 1 = Sehati Sejiwa
.
.
NOMBOR 1 – SEHATI SEJIWA
.
Wah! Tu dia…nampaknya kamu dan si dia memang sehati sejiwa…Macamlagu Ajai & Nurul tu….Dalam memastikan hubungan yg terjalin mempunyai kesinambungan yg erat, kamu memerlukan strategi tersendiri dan kerjasama antara satu sama lain. Kamu berdua bersenpendapat, saling bertolak ansur, bertoleransi dan jujur. Banyak persamaan yang terdapat pada kamu berdua turut membantu dalam menjaga keharmonian. Tetapi awas! Tidak semua yang indah itu takkan bergoyang. Pastinya ada kepincangan yang memerlukan kamu berdua elakkan dari menjadi besar. Mungkin pengaruh dari sekeliling membuatkan kamu tension dan bergolakkan. Namun kematangan kamu berdua boleh mengatasi segalanya. Segala fitnah ataupun khabar angin yang dilemparkan dapat kamu tangkis dengan mudah.
.
.
NOMBOR 2 – SALING MEMAHAMI
.
Dalam sesebuah perhubungan, sikap saling memahami amat penting. Bukan saja ia dapat membantu kita memahami si dia tetapi turut mengekalkan hubungan agar bertahan lama. Tetapi ia bukanlah hanya di sebelah pihak sahaja tetapi kedua-duanya juga perlu memainkan peranan yang penting dalam menjaga hubungan. Walaupun kamu mempunyai prinsip tersendiri tetapi ia bukanlah alasan untuk kamu mementingkan diri sendiri. Jangan kerana prinsip itu membuatkan ia menguasai dirimu. Mungkin komunikasi yang baik mampu memberi kesan yang positif terhadap perhubungan. Cuba berterus terang jika berlaku salah faham dan kekalutan. Jangan dipendam di dalam hati kerana bila sudah banyak terkumpul manalah tahu suatu hari nanti ia akan meletup! Dari berlaku perkara yg tidak diingini lebih baik bertindak dulu. Tapi berpada-padalah agar apa yang kamu lakukan tidak melukakan hati si dia.
.
.
NO 3 – SALING MEMBANTU
.
Baguslah kalau macam ini. Mengamalkan sikap saling membantu dan tentunya kamu sendiri tidak mahu hanya si dia saja memikul beban seorang diri. Jangan pentingkan diri sendiri beb! Tapi jika si dia meminta bantuan kamu hingga boleh menjejaskan dirimu sendiri baik fikirkan dulu. Bukannya meminta kamu menjelaskan segala hutang-piutangnya sedangkan kamu tidak berkemampuan. Ataupun pasangan yang terlalu mengharap pertolongan seperti tidak tahu berdikari walaupun hanya untuk perkara kecil saja. Selalunya orang yang saling membantu ini mempunyai sifat rendah diri dan seboleh-bolehnya tidak mahu orang tahu kelemahannya. Tapi jangan tak tahu kalau ada orang yang pandai membaca isi hati. Tahu pergolakan yang sedang berlaku dalam diri kamu mungkin hanya melalui kegelisahan dan air muka kamu saja. Jadi, tak salah kalau kamu meluahkannya sekadar melepaskan tekanan yang terbuku di dada.
.
.
NOMBOR 4 – TIDAK KUKUH TAPI MASIH MAHU BERSAMA.
.
Persamaan dari segi zodiak adakalanya menimbulkan ketidakserasian. Mungkin dari pertembungan sikap kamu berdua.. Walaupun sikap memberontak itu ada, kamu masih mahu bersama kerana perasaan sayang dan kasih yang menebal. Sikap pro dan kontra itu adakalanya mewarnai perhubungan kamu, tidaklah mendatar saja kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan yang boleh mengganggu kelancaran hubungan kamu.Susah kalau nak menciptakan hubungan yang sentiasa baik setiap detik dan setiap ketika. Pastinya berlaku juga perselisihan faham dan pertengkaran kecil. Payah nak menjaga hati orang ini dan sukar juga nak mengharapkan orang menjaga perassan kita. Kalaulah perhubungan itu menunjukkan tanda-tanda akan retak, kamu perlulah mengambil langkah yang positif bagi mengelakkkan ia terjadi. Fikirkanlah secara matang, segala tindak tanduk kamu boleh memberi kesan pada diri kamu sendiri.
.
.
NOMBOR 5 – SALING MEMERLUKAN WALAUPUN BERSIFAT EGO
.
Mahu tapi EGO! Itu yang membuatkan kamu berdua sukar memahami antara satu sama lain. Walaupun saling sayang menyayangi namun keegoan yang menebal dalam hati membuatkan kamu berdua sanggup berjauhan dari berlagak seperti tidak memerlukan kehadiran masing-masing. Mungkin kamu boleh menipu orang lain yang kamu tidak memerlukan dirinya tetapi bagaimana pula dengan hati serta perasaan kamu yang terlalu kuat mengatakan yang kamu sayangkannya. Emmmmm…..jika kamu benar-benar sayangkannya tak salah kalau kamu tunjukkan pada si dia tentang perasaan itu..Nak buat apa sembunyikan kerana kamu sendiri yang akan terseksa dengan tindakan itu. Kikiskan keegoan itu demi kebaikan kamu sendiri dan terimalah hakikat yang kamu berdua benar-benar saling memerlukan antara satu sama lain. Jangan menyesal kemudian hari pula.
.
.
NOMBOR 6 – KURANG HARMONI TETAPI MEMERLUKAN PERHATIAN.
.
Walaupun kamu masih dan telah lama bersama namun masih terasa kurang harmoni. Persengketaan dan ‘perang mulut’ kerap terjadi kerana kamu berdua salang tuduh menuduh. Cemburu? Mungkin menjadi punca perbalahan tersebut tetapi rasa sayang yang menebal membuatkan angin kencang mudah reda dan hilang tapi kamu kenalah tahu cara yang terbaik untuk mengatasinya. Untuk memastikan perhubungan kamu berjalan lancar dan tidak tergores dek perasaan yang tak tentu hala itu, kenalah kamu bertolak ansur dan memahami si dia. Bukannya apa kamu tentu tak mahu perhubungan yang terjalin hanya separuh jalan saja dan kalau boleh biarlah selamanya walaupun kamu sentiasa bersikap ‘panas hati’ bila melihat si dia hingga mencetuskan perbalahan. Tapi jangan sampai keterlaluan sangat hinggakan perkara kecil menjadi besar. Orang kata kalau dah menyala api jangan simbahkannya dengan minyak tanah, bertambah semaraklah ia. Jadi kenalah siram dengan air…pandai-pandailah kamu yea….
.
.
NOMBOR 7 – TIDAK SERASI LANGSUNG
.
Huarghhhhhhhhhhh……Janganlah menangis…Tak serasi langsung mungkin hanya sebagai kekasih. Tapi kalau dalam persahabatan mungkin lebih sesuai kot! Jangan pula bila kamu berdua mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan, terus bermusuhan sampai bila-bila.. Declare war! Isy……sekurang-kurangnya kamu masih boleh bersahabat dan manalah tahu kalau jodoh kamu kuat, hubungan yang intim itu boleh terjalin semula. Siapa tahukan! Jika kamu benar-benar sayangkan hubungan itu, pupuklah ia supaya terus berkembang mekar dan siramlah cinta kamu itu dengan air wangian sesuci kasih sayangmu itu….Jangan pula dimarakkan api kemarahan yang boleh memusnahkan impian yang telah sekian lama bertakhta di kotak fikiranmu. Mungkin kamu berdua patut menyepikan diri buat seketika dan tunggu masa yang sesuai untuk bersama semula. Fikirkan kepentingan si dia dalam hidup kamu. Bukankah kamu mahu si dia menemani kamu sepanjang hayatmu?

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...