Isnin

Selamat menduduki peperiksaan kawan-kawan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
salam sejahtera kawan-kawan
hari ini Q nak ucapkan selamat menduduki peperiksaan kepada kawan-kawan yang berada di UPM dan IPTA/IPTS yang lain.

semoga tenang dan menjawab dengan yakin dan BETUL.
kenapa boldkan BETUL tu?
mestilah kena jawab dengan betul baru boleh skor 4flat. 
betul tak?
jangan asyik dengan fb,
jangan asyik dengan aktiviti,
jangan asyik dengan DOTA,
jangan asyik dengan program kolej,
jangan asyik dengan awek
pakwe/gerek/gewe/pacar/gegel/boipren/girlfriend/kapel
jawab soalan peperiksaan bersungguh-sungguh ye

Doa menghadapi peperiksaan
 Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:(DIBACA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN SAMADA DARI BUKU ATAU NOTA)
 
 (Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin, wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin)

Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"
 Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan

 
 (Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)
Maksudnya: Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)

 Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan
 
 (Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu Allahumma zakkirnii maa nasiit) 3 kali

Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai, Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)


Doa memohon kejayaan cemerlang - dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.
 (Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da' wan nasra alaal a'daa')

Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada' dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

4 ulasan:

manggosteen berkata...

bagus gak doa2 ni..
boleh amalkan!

Mummy Nana berkata...

Thank you for dropping by....
Nak exam ek?? Good Luck eh... bagus doa2 tu emmm.. lama dah xamik exam... tapi xrindu pun nak amik... heheh... xsuka exam.....

Q berkata...

@manggosteen - bagus amalkan selalu...

Q berkata...

@mummy nana - bukan Q yang ambil exam. zaman Q pun dah abis. sekarang ni zaman jaga budak exam je. hahaha...

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...