Jumaat

cerita pasal masuk jawi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
hari ini cerita pasal masuk jawi. siapa yang tak pandai mengaji lagi ni? bersunat la... siapa yang nak sunat? yang penting bukan Q. ade ke orang sunat dua kali? itu tanya poet. hahahah


tadi Apin bagi mak duit seratus. duit raya lepas katanya sambil berbisik-bisik
"mak, Apin tak nak sunat kat hospital. apin nak sunat kat klinik". 
kenapa tiba-tiba Apin cakap macam tu. 
rupa-rupanya petang tadi Abah ada kata nak sunatkan Apin kat hospital cuti sekolah ni. 
mau ketar lutut Apin masa tu. wakakakakak... 
dalam keluarga Q tinggal Apin saja yang belum bersunat.
"ala...dulu abang kau sunat siap balik naik motor lagi" 
mak memberanikan Apin
http://4.bp.blogspot.com/_4t4Cx2GcuVs/SxPVL7PLROI/AAAAAAAABYI/o6_4H_tRpW0/s1600/khatan1.jpg

ingat lagi masa Q bersunat dulu.
bukan je pergi naik motor balik pun naik motor. 
selamba badak je naik motor. mentang-mentang ubat bius masih ada. haha..hebat tak. 
balik rumah terus berlagak kat semua adik-adik Q. 
"mana ada sakit, macam kena gigit semut". 
apa yang best bila bersunat adalah dapat duit.
setiap kali ada orang datang melawat mesti dapat duit. 
masa tu kalau dapat seratus lebih dah macam orang kaya dah.
siap simpan bawah bantal tak mahu orang curi. hahah..

tapi bahagian yang tak seronoknya bila kita dah tak sebebas dulu.
bayangkan kalau sebelum ni panjat pokok sana, redah hutan sini.
masa bersunat tu duk terbaring ja tak buat apa-apa. 
setiap kali petang kawan-kawan duk kat muka pintu buat muka seposen tanda bersimpati.
yang paling tak seronok pasal makan. 
masa tu tak boleh makan macam-macam. 
hari-hari makan bubur macam orang lepas beranak. 
tapi yang muskilnya, kenapa masak ada bau ayam goreng...ikan bakar...ketam....
masak bubur je kan..bubur je kan...

macam itulah pengalaman Q masa bersunat.
sekadar berkongsi apa yang Q rasa.
......
jadi untuk Apin janganlah takut
orang kata macam kena gergajilah
macam kena kapaklah, macam kena hirislah.
mana ada semua tu
macam kena gigit semut je
semut yang besau punye
 http://4.bp.blogspot.com/_Y32nBaee2kw/SxabVOsfPmI/AAAAAAAAAqE/TZyQJHUzQ68/s400/size_matters_them%5B1%5D.jpg
hahahahahah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

4 ulasan:

manggosteen berkata...

haha..guna kapak..
masa nk sunat dulu mmg kena gertak ngan membe2 yg dah sunat!

My Little Diary berkata...

salam ziarah & salam kenal...
musim masuk jawi dah nak dekat ni.. cuti skola dah hampir.. ngeh3x..

Q berkata...

@manggosteen - macam dah jadi kebiasaan pulak kalau orang nak sunat ditakut-takutkan. hmm....

Q berkata...

@MLD - ada yang nak khatam ke? hahahah

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...