Rabu

Diari Seorang Guru Pelatih#7

2 mac
Hari kedua dalam bulan ketiga tahun ini aku jalani seperti hari-hari sebelumnya. Penuh dengan cabaran, kejutan, berdepan dengan situasi spontan yang memerlukan kekuatan dan kesabaran dalam menghadapinya.
Untuk pengajaran hari ini, aku telah mengajarkan cerpen “Ibu dan Ceper” kepada murid-murid ting.4 dan Sajak “Mata Ayah” kepada murid-murid ting.2. terdapat sedikit kecewa kerana rata-rata murid kelas ting 4 tidak membacanya dahulu. Maka terpaksalah aku menerangkan ringkasan cerita sehingga memakan masa yang agak lama. Kejutan terjadi apabila cikgu latifah datang menyelia secara mengejut. Bayangkan dengan keadaan budak yang masih ‘blur’ aku terpaksa meneruskan pembelajaran.
Untuk kelas ting. 2 lain pula cerita. Dengan masa terhad satu masa aku mengajar dengan memulakan induksi setnya dengan aku sendiri mendeklamasikan sajak. Terdiam, terkedu dan ternganga mereka semua. Teruja kerana sebelum ini mereka tidak pernah dengar cara mendeklamasikan dengan betul. Alhamdulillah mereka semua minat akan sajak selepas itu.
Hari ini juga bertemu dengan pegawai penyelia dari IPG bukit cina. Dari penerangan yang beliau berikan menjadikan kami makin terkedu jika beliau datang menyelia. Mana taknya semua aspek mahu diuji. Apa-apa pun itu adalah cabaran dan cabaran sememangnya ‘seronok’ ditempuhi. hahaha

Kata-kata best hari ini- mulai minggu depan cikgu Qamarul akan mengajar kawat kaki. Cikgu Qamarul tahu tak kawat? T-T

Tiada ulasan:

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...