Rabu

Diari Seorang Guru Pelatih#12

9 mac (Selasa)

Nampaknya keseronokan semalam tidak berpanjangan.
1. Terpaksa mengantikan cikgu yang sepatutnya dapat kelas ganti tu. Kelas seperti kapal karam. Hampir-hampir berlaku pergaduhan didalam kelas tadi. Dengan keberanian dan tawakal aku terpaksa campur tangan. Yang dari kelas lain aku minta balik ke kelas masing. Agak mencemaskan sebenarnya. Bayangkan kalau aku silap langkah atau silap cakap tak pasal-pasal aku turut di’kroyok’nya. Alhamdulillah setakat ini dalam tiga minggu aku berkhidmat tak ada apa yang buruk yang berlaku. Hasrul lagi advance siap budak ajak gaduh lagi. Tapi ingatan dan pesanan aku jangan la kita terlibat dalam sebarang perkara yang boleh menjejaskan masa depan kita. Nak tegur atau marah murid bagi guru praktikal macam kita ni kena lain sikit caranya berbanding guru tetap. Lebih kepada cara diplomasi.
2. Cikgu Zainudin tambah kredit kelas. Dan kelas yang akan aku galas adalah kelas tingkatan lima yang paling akhir. Macam nak jerit je. Yang kelas pertengahan pun tak terbawak. “saya nak bagi awak rasa pengalaman sikit” kata cikgu zainudin. Hahaha...aku ketawa dalam tangisan.
3. “cikgu praktikal jangan lupa projek kamu” kata pengetua mengingatkan tentang Mural. Kami terbahagi kepada beberapa kumpulan. Antaranya UPM, UPSI, UKM, GSTT dll. Wa...dinding pun tak pilih lagi.
4. Rasa sedikit kecewa bila menjaga murid menduduki ujian tadi. Dapat je kertas terus tidur. Apela...sekurang-kurangnya cuba la jawab. Bukan terus give up.tak dapat 100% pun cuba dapatkan 10% sekurang-kurangnya bukan telur. Haih macam-macam...
5. Mahu sembunyikan segala jawatan, status, kebolehan yang ada sebelum ini di universiti. Bukan mahu mengelak diri atau menyembunyikan diri dari aktiviti. Cuma mahu ada masa untuk bernafas sendiri. Jangan dilonggokkan selepuk atas muka kami.
6. Kecewa juga ada yang mementingkan diri. Tidak mahu kita lebih dari dia. Segala yang ada disimpannya tidak mahu berkongsi dan apa yang kita ada dikoreknya. Manusia...manusia...
Harapnya hari esok lebih baik

Kata-kata best hari ini- “jangan gaduh dalam kelas saya”

Tiada ulasan:

Lihat juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...